Jag ville egentligen skriva det här för jag vill inte att någon ska tro att jag fortfarande bryr mig.

Här är jag på andra sidan det nya året. Jag har varit i Sågmyra och haft massa saker för mig, men nu är jag hemma och tänker säga tack och ajdö till 2017 riktigt ordentligt med en liten årskrönika. Luta er tillbaka och njut nu kompisar, det är ni värda!
 
Gjorde du något 2017 som du aldrig har gjort förut?
Nä. Absolut ingenting. Jodå. Jag var på Sågmyraveckan i Visby! Första gången jag var på Gotland. Jag blev en belieber. Sen vet jag inte, testade väl massa nya maträtter och sånt men det skriver jag ju för fasen varje år. 
 
Höll du några av dina nyårslöften?
Hade jag några? Jag minns inte ens. Så nä, antagligen inte. 
 
Fick någon du känner barn?
Det känns som vi kan strunta i den här frågan i typ 10 år framåt för att folk ploppar ju ur sig ungar överallt nuförtiden. Så: JA!
 
Dog någon som stod dig nära?
Näpp. Tack och lov inte.
 
Vilka länder besökte du?
Tyskland. Hade en jättefin spontantripp till Berlin. Vi körde konceptet: bestämma var tredje sak. Så vi varvade hipster-ölhak med museum, restauranger och lekplatser. Alla nöjda och glada. Nu tycker Ofelia att vi ska flytta dit.
 
 
Är det något du saknade 2017 som du vill ha 2018?
Lite ordning och struktur. Typ ett jobbschema till exempel. Har liksom fått veta från dag till dag hur jag ska jobba sen i maj typ... Fick till exempel veta att skulle ha 3 veckors semester 2 dagar innan den började. Så det är väl mest det jag saknar. 
 
Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Ingen aning. 22 september antar jag. Men det är ju inte pga något positivt så det hade ju varit roligare att slippa minnas.
 
Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Jag fick en tillsvidare-anställning, tjoho! 
 
Vilket var ditt största misstag?
Ingen aning? Kan inte komma på något så här på rak arm... Så jag har väl bara varit allmänt lyckad i livet som alltid. Hoho.
 
Vilket var ditt bästa inköp?
Mina fodrade vinterskor med fleece-sulor. Mvh. Tant Pernilla 73 bast. Nä men på riktigt, fasen vad skönt det är att vara så gammal att man hellre är varm än snygg. Eller ja, nu är jag ju både varm OCH snygg.
 
Vad spenderade du mest pengar på?
Mat. Mat. Mat. Alltid mat. Och grejer till Ofelia. (Förutom tråkiga saker som hyra och sånt då, men det räknas ju liksom inte.)
 
Vad gjorde dig riktigt glad?
Mat. Mat. Mat. Alltid mat. Att umgås med människor jag tycker om och samtidigt äta mat.
 
Har du varit sjuk eller skadat dig?
Räknas 2 missfall och en 32-årskris som att vara sjuk eller skada sig? Nä, missfall räknas ju inte som att vara sjuk eftersom det är kvinnor som drabbas av det så vi ska bara "ta en alvedon och försöka smälta det" (riktigt citat från kvinnan jag pratade med på 1177 ca 15 minuter innan jag ramlade ihop i en hög i hallen pga förlorat alldeles för mycket blod). 32-årskrisen är det nog mest Jimmy som lidit av och mina vänner som roats av.
 
Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2017?
Säkert! - Det Ska Hända Dig Med
Hökartorget - Hjärtat Säger
Steget - Såna Som Du
Elin Ruth Sigvardsson - Bang
The Royal Concept - Cabin Down Below
DJ Khaled feat. Justin Bieber - I'm The One
 
Mådde du bättre eller sämre under 2017 än vad du gjorde 2016?
Det var nog ungefär samma, fast väldigt mycket tröttare. Känns som att jag bara är trött, trött och trött hela tiden och det går bannemej aldrig över. 
 
Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Sova antar jag väl då...
 
Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Jobba. Jag ska jobba 75% och har väl jobbat ungefär 120% det senaste halvåret. Och nej, det är inte värt pengarna alls.
 
Hur var din julafton?
Den var bra! Vi var i Sågmyra. Det fanns 5 miljoner meter snö och varmrökt lax. Vad finns det då att klaga på? Julklappar fick jag också! Till och med sånt som jag önskat mig.
 
Blev du kär?
Nä. Jag fortsatte vara kär i Jimmy, det blir enklast så. Vi bor ju liksom ihop å grejer.
 
Vilket program har varit det bästa på tv?
Hmm. Vi inledde ju året med att se färdigt på The Wire. Börjar fortfarande gråta bara jag tänker på Bodie. Annars har det väl varit samma som alla andra säger: Game of Thrones. Stranger Things. Skam. Transparent tycker jag är riktigt bra. Nu tittar vi på Band Of Brothers och ja.. Det är väldigt mycket män som skjuter på varandra (VA?! I en serie om andra världskriget? Är det sant? Ja. Faktiskt.) och det är inte alls intressant tycker jag fastän det tydligen är en sån serie som alla tycker är jättebra.
 
Hatar du någon som du inte hatade förut?
Nä.
 
Vilken var den bästa boken du läst under året?
I år har jag börjat läsa igen! Tjoho! Började året med att läsa färdigt trilogin om Maj, den var så bra när man väl vant sig vid språket. Annars så: Ett Litet Liv. Flickorna. Den Allvarsamma Leken. Har läst så mycket i år att jag inte ens kommer ihåg vad jag läst. Måste börja skriva ner allt jag läser någonstans.
 
Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Justin Bieber såklart!
 
Vilken var årets bästa film?
Manchester by the Sea (SE DEN! Ni måste faktiskt!)
Captain Fantastic
Blue Valentine
The Meyerowitz Stories (Den måste ni också se, finns på Netxflix!)
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Jobbade för ovanlighetens skull. 
 
Hur skulle du beskriva din klädstil?
Det var mest fina klänningar som alltid. Fast min 32-årskris har ju fått mig att börja köpa gulliga små korta kjolar igen också pga låtsas att jag är 19.
 
Vad fick dig att må bra?
Att umgås med bra folk och äta god mat har jag ju sagt. Chips såklart. Sömn. 
 
Vilken kändis var du mest sugen på?
 
Justin Bieber såklart! Och Väder-Nils. Gu' va' gölli' han ä!
 
Vem saknade du?
Same old, same old. Alla som bor alldeles för långt borta. Sluta med det. Alla borde flytta till Mölndal!
 
Vilka var de bästa restaurangerna du åt på?
Tänkte skriva att jag inte ätit på några roliga ställen men hallå, det har jag ju!
Åt ju på massa fina ställen på Gotland: Lilla Bjers och Smakrike till exempel. 
Har ju dessutom varit på både Koka och Thörnströms Kök.
Thörnströms var trevligare men Koka hade bättre mat.
 
Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Får lite ångest när jag tänker på valåret 2018 så jag vill liksom inte tänka på det. Men jag hoppas att patriarkatet fortsätter att falla, så jävla trött på män som på riktigt tror att kvinnor vill ligga med gubbslem som Martin Timell och tror att kvinnor hittar på sina MeToo-historier. Skit er i näven.
 
 
(för det är nog den låt jag lyssnat allra mest på och som jag och Ofelia alltid har fredagsdisco till, så hon går runt och sjunger: "Festej balej maskejadej" lite titt som tätt.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0