Det är dags att börja tänka om för tiden rinner ut, den kanske snart tar slut.

Min discover weekly-lista på Spotify är så fruktansvärt urspårad nuförtiden. För några månader sen levererade den jättemycket ny bra musik hela tiden men de senaste veckorna bara; "Varsågod, lite Carola, lite Per Gessle, lite Caroline af Ugglas." Misstänker att Jimmy sitter och smyglyssnar på svensktoppen i smyg på min dator när jag jobbar helg för att han inte vill att det ska synas på hans spotify vad han lyssnar på. Själv lyssnar jag bara på Justin Bieber när jag får välja fritt och Ofelia lyssnar bara på Trolls-soundtracket så det kan ju inte vara oss det beror på.
 
Nå. Nog om detta. Nu ska vi prata om någon som alltid levererar: Tuvessonskan. Jag upptäckte henne först på instagram och via den vägen hittade jag till hennes blogg. Allt hon lagar ser så fruktansvärt gott ut och hon lagar massa klassisk husmanskost och annat gott och enbart vegetariskt, men utan krångel. Så när hon la upp en bild på en kantarellasagne kunde jag bara inte låta bli att testa att laga den själv också. Det var så gott så jag har tänkt på den varje dag sen dess. Det var så gott så min svamphatande sambo snodde med sig matlådan som jag drömt om hela natten till sitt jobb! Och nu tänker jag dela receptet vidare, för det är så vi gör här i bloggosfären:
 
Kantarellasagne med Pecorinokräm, Mozzarella och Tryffel
 
ca 6 portioner
 
700 gr kantareller
(eller blanda lite olika svampar om du inte har/har råd med 700 g kantareller)
2 schalottenlökar, finhackade
80 g bladspenat
250 g mozzarella
 
färska lasagneplattor
 
en stor bit pecorino eller annan god ost du föredrar
8-10 dl mjölk
100 g smör
4-5 msk vetemjöl
salt + grovmalen svartpeppar
några droppar tryffelolja
 

Sätt ugnen på 200 grader. Rensa svampen.
Dela den sedan med händerna i mindre bitar.
Stek i rikligt med smör och finhackad schalottenlök tills att den har vattnat ur och börjat få lite färg.
Vänd i spenaten och rör runt.
Salta och peppra.

Gör pecorinokrämen genom att först smälta smöret i en medelstor kastrull.
När smöret har smält vispar du i vetemjölet tills att det blir en smet.
Ha i lite mjölk i taget och vispa hela tiden och låt den långsamt tjockna ihop.
När du har haft i mellan 8-10 dl av mjölken och är nöjd med konsistensen,
vänder du i osten och låter den smälta in.
Avsluta med att smaka av med salt och några droppar tryffelolja.

När svampen är färdigstekt och såsen är gjord är det dags att komponera lasagnen.
Börja med att lägga ett lager ostkräm i botten.
Ha på ett lager lasagneplattor.
Lägg på ett lager svampblandning,
lite ostkräm och ännu ett lager lasagneplattor.
Lägg på lite ostkräm, dra sönder en mozzarella med fingrarna
och lägg över plattorna och lägg på ännu ett lager lasagneplattor.
Fortsätt att varva sås, svamp och plattor.
Avsluta med att lägga ett lager pecorinokräm över det sista lagret plattor.
Riv över rikligt med ost så att det räcker hela lasagnen:
Placera i mitten av ugnen i ca 25 minuter.

Ja, det är värt varenda litet moment. Tro mig. Laga den i helgen. Laga den till gäster. Laga den till dig själv när du känner att du är värt nåt extra gott. Du är alltid värd nåt extra gott. Håll inte på med nåt jävla unna dig hit och fuska lite dit. Ät god mat. Varje dag. 

Nu är det obehagligt tyst i köket där min dotter leker restaurang så nu ska jag gå och titta vad hon pysslar med. Annars kan jag tänka mig att gå i ide. Äta massor, massor, massor för att lagra mina fettdepåer och sen bara slumra i 6 månader. Vore himla fint. Alternativt flytta till en kvarn, bli självförsörjande och aldrig mer behöva träffa människor. Det vore nåt det!

Owe Thörnqvist - Leyla Lou

(ja. ni märker ju.)


Kommentarer
Postat av: Charlotta

Men lägg aaaaaav. Ärligt. Jag DÖR SÅ GOTT DET LÅTER!!!!

Svar: MUMS!! Slår väl inte en pizza på BOV förstås. Men jag är inte bitter...
Pernilla

2017-09-19 @ 20:33:16
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0