Varför går du inte bara och lägger dig igen?

God morgon lördag! Nej. Hittills har det inte varit en bra lördag alls, som en fortsättning på den inte alls bra fredagkvällen vi hade igår. Nåja, det kan ju bara bli bättre. Om vi bortser från att jag lovat Ofelia att vi ska ut och cykla och 1, jag har ingen aning om vart jag lagt cykelpumpen hon fick i födelsedagspresent och 2, det är typ nollgradigt ute och kanske inte jättebra väglag för cykling. Det och att det tamejfan inte ska vara läge för att cykla överhuvudtaget i januari. I januari ska det vara snö!!
 
I januari ska man tydligen också vara nyttig och hälsosam. Det är väl kanske inte min starkaste sida, min starkaste sida är ju att äta god mat. Tack och lov finns det gott om god mat som är nyttig och hälsosam också, som den här finfina linssalladen vi mumsade på häromveckan (hur många poäng ger ni mig för den där snygga övergången, va?!) :
 
Linssallad med rostade rödbetor, ugnsbakade tomater och kanderade pekannötter
 
ca 4 portioner
 
2 förpackningar kokta linser
800 g rödbetor
timjan
olja
salt & peppar
250 g körsbärstomater
100 g salladsmix
150 g getost
75 g pekannötter
½ dl strösocker
½ msk honung
 
Dressing:
3 msk olivolja
1½ msk vitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
½ tsk honung
salt & peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och klyfta rödbetorna.
Lägg dem på plåt, ringla över olja och krydda med timjan, salt och peppar.
Rosta i ugn ca 30-40 minuter.
Halvera tomaterna och tillsätt till rödbetorna efter ca 15 minuter.
Skölj linserna och lägg upp på ett salladsfat tillsammans med salladsmixen.
Blanda ihop dressingen i en liten skål och smaka av med salt och peppar.
Ringla över dressingen över linserna och salladen och blanda ihop.
Kandera nötterna: 
Smält strösockret i en stekpanna tills det har en gyllene färg.
Tillsätt honungen och nötterna.
Rör snabbt runt tills sockret täcker alla nötter.
Upp med nötterna på ett bakplåtspapper och låt svalna.
Ta ut grönsakerna ur ugnen och lägg över linssalladen.
Toppa med smulade getost och de kanderade pekannötterna.
 
Receptet har jag hittat på tasteline från början och sen plockat bort och lagt till grejer bäst jag själv vill, som vanligt. 
 
Nu ska jag väl slänga i mig lite frukost och sen ta itu med den där cykelturen innan det är dags att sätta sig framför teven och heja på Calle. Igår började en av stamkunderna på jobbet prata om värlscupen i Ulricehamn, då berättade jag att jag är från samma by från Calle, och hon bara: "Är du från SÅGMYRA?!" Och jag bara: "Hur vet du vad Sågmyra är?!"  Och hon bara: "Min syster bor i Bjurs!" Och jag bara: "Min BROR bor i Bjurs!" Nu är vi bästisar. Det ni! 
 
Afasi & Filthy feat. Snook - 1990nånting
 
(har nog tittat för mycket Skam och gått i ungdom igen för det är väldigt många gamla godingar som går varma på min spotify för tillfället...)

Kommentarer
Postat av: Sofie

1. Är det barmark eller inte för halt kan man cykla. 2. Så bra att god mat kan vara nyttig ibland. 3. Jävla comhem passade på att strejka just när jag tänkt kolla skidor. Bajs!

Svar: 1. Det blev ingen cykeltur för cykelhjulen var helt sönder. 2. Bara man inte tänker på att det är nyttigt så blir det ju ännu godare ;) 3. Fy fasen. Norge vann. Det behövde du nog inte ens teve för att lista ut...
Pernilla

2017-01-21 @ 11:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0