Vi kommer tillbaka när vinden vänder och för oss tillbaka till vår familj och våra vänner.

Jaha, då var det måndag igen då. Måndagar är ju en alldeles ypperlig dag att gå igenom vad vi åt förra veckan. Vi har tydligen inte ätit någonting alls sen i januari så jag tyckte att det var dags att ge min familj lite mat förra veckan, de började se lite undernärda ut. Tycker de har hållt ihop bra ändå med tanke på att det är över ett halvår sen... Ofelia har ju förvisso ett förråd med flingor och knäckebrödssmulor på golvet mellan soffbordet och soffan så hon kanske varit där och knaprat på dem. Och Jimmy har ju en hel kyl full med öl i sin man cave. Men som sagt, förra veckans matsedel kommer nu:
 
I måndags var det måndag, kanske inte the mondayest monday that ever mondayed, men ändå måndag. Det var lite mulet och lite tröttsamt och jag hade jobbat helg så när klockan ringde 04.30 kände jag mig lagom utvilad. Då räcker det faktiskt med att slänga ihop en Pastasallad Med Grillad Kyckling, Fetaost och Cashewnötter. Alla nöjda, glada och mätta.
 
I tisdags var det riktigt fint sommarväder så jag och Ofelia hängde i poolen hela eftermiddagen och sen åt vi Köttfärsgratäng på balkongen. Det blev en sån variant med köttfärsås varvad med tunt skivad potatis toppad med grädde och 100 kilo ost, in i ugnen knappt en timme och sen äter man upp den. Gott tyckte jag och Jimmy. "Jag tycker bara om vanlig kokt potatis och inget kött!" Tyckte barnet och sprang runt, runt på balkongen och lekte Spiderman istället.
 
På onsdagen försökte jag locka tillbaka sommarvädret från tisdagen igen genom att göra en Sallad Med Parmaskinka, Jordgubbar, Fetaost och Avokado. Är alla svenska jordgubbar slut nu förresten? Hittade bara spanska eller nåt sånt på vårat lokala Hemköp och fick betala en exorbitant summa pengar för 400 gram. Hade lika gärna kunnat slänga ner ätbart guld i salladen liksom.. Det är visserligen inte lika gott som jordgubbar men det kanske hade blivit glittrigt och snyggt.
 
Torsdagen bjöd återigen på riktigt sommarväder så vi multitaskade lite. Bakade till Jimmys fredagsfika och badade i poolen medan kakorna stod i ugnen. Sedan gjorde jag något så ovanligt som pannkakor till middag. Visserligen Indiska Linspannkakor Med Tomatsallad & Matyoghurt men ändå; pannkakor! "Wow! Det ska jag berätta på förskolan imorgon!" Ja, hon får inte pannkaka särskilt ofta vårat barn. Eftersom det var garam masala i så tyckte Ofelia att det var pepparkakspannkaka. Ja, det smakade ju lite pepparkaka. Mätt blev man också. 
 
Sedan blev det fredag. Jag hade till och med äran att få vara ledig under helgen så det var riktig fredagsfeeling där! Det firade vi med Laxsmörgås med Sparris och Dillsås. Hrm. Ja, jag och Ofelia var nöjda åtminstone. Jimmy behöver vi inte ens prata om. HUR kan man inte gilla lax? Och sparris? Och dill? Sen hade jag och Ofelia myskväll och tittade på Bambi och när hon somnat drog jag och Jimmy några avsnitt av Bloodline.
 
I lördags åkte vi in till stan för att bortbytingen som är en superhjältenörd (vad kommer det ifrån?!?!) skulle få träffa Spiderman och Batman och Superman och Ironman och Turtleboy och allt vad de heter. Sedan strosade vi bort till Linné och åt glass på Råda Gelato och trängdes med alla Way Out West-hipsters. Efter det började det regna så då åkte vi hem och åt Ryggbiff med Potatisgratäng och Grönpepparsås.
 
Söndagen skulle Jimmy ägna åt ölbryggning och då vill man helst inte vara hemma överhuvudtaget så vi drog till Sjöfartsmuséet istället för att titta på båtar och bläckfiskar och sjöhästar och allt sånt där som de har där. När vi strosat runt där i några timmar åkte vi hem och åt Kalvfärsbullar fyllda med Ost, Citron och Basilika. Till det hade vi bulgur. Sen tittade jag på The Affair och åt Dulce De Leche-Cheesecake medan Jimmy var ute och sprang och Ofelia låg och sov. Eller ja, jag trodde att hon sov. Sen kom hon ut i vardagsrummet och jag försökte gömma cheesecaken och hon bara tittade på mig och sa: "Varför har du ställt cheesecake under bordet?" 
 
Och det var allt från förra veckans matsedel det. Hoppas den är till glädje/inspiration/intresse. Denna veckan jobbar jag sent mest varje dag så det blir nog olika varianter av korv till middag. Det fungerar bra det också! Så. Tills vi hörs igen kära vänner! Det kan bli imorgon eller kanske framåt jul, det vet man aldrig med mig, men det vet ni väl vid det här laget. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0