Vi fortsätter att beställa in den billigaste spriten och jag får allt svårare att hålla mina hemligheter.

Idag är det lill-lördag. När man var ung var det mest en ursäkt för att få supa mitt i veckan. Nu är jag gammal och super varje dag. Nej, nu är jag äldre och tycker att lill-lördag är en utmärkt anledning att få äta lill-lördagsgodis. Nu har vi visserligen inget godis hemma överhuvudtaget idag, men för några veckor sen gjorde jag kakbollar till Jimmys fredagsfika och behöll några hemma till lördagsgodis också. Vill ni också göra kakbollar? Ja, det är klart att ni vill.
 
Oreokakbollar

ca 25 st
 
500 g oreos (50 st)
250 g philadelphia (eller annan naturell färskost)

Dekoration:
300 g vit choklad
50 g oreos

Kör oreokakorna till smulor i en matberedare.
Rör ner lite philadelphia i taget och arbeta ihop till en deg.
Rulla till bollar och ställ in i kylen minst en halvtimme.
Smält chokladen till doppningen.
Ta ur fyllningen ur oreokakorna och mortla till smulor.
Doppa bollarna i chokladen och strö lite smulor över varje boll.
Förvara i kylen.
 
Ja, det är Roys recept. Ja, jag är tjatig på det viset. Men jag gillar ju Roy. Roy och gamla tanter, det är de som bakar bäst!
 
Ahmen nurå, nu kom Jimmy hem från Skåne med en burk te till mig. Fasen, vad fint. Undrar vad jag gjort för att förtjäna det? Förutom kakbollar då. Det är nog för att han inte vet ännu att det vankas fiskgryta till middag...
 
Förutom det så bor vi kvar där vi bor, men som mina föräldrar sa när de tvingade upp mig i största backen när jag skulle lära mig åka slalom: "Ner kommer man alltid!" (de har verkligen inte läst den där boken om att man ska curla sina barn). Och på fredag blir mitt lilla lammkött en 30-årig gammal gubbe, han ska få en rullator och en påse bröstkarameller i födelsedagspresent. Ja, det var väl det jag hade på hjärtat.
 
Faces - You're So Rude

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons Kök

Ja se vad gamla tanter kan baka gott - dom och Roy:) Fast om du nu är gammal så funderar vi ju lite på vad det betyder att vi är? Ålderdomshemsfärdiga?
Kramar på dej, gamla prinsessa!

Svar: äh, vad 50 är väl det nya 40, så då måste ju 40 vara det nya 30 och 30 det nya 20 och... nu förstår jag varför 20-åringarna på jobbet är så himla förvirrade, de borde ju fortfarande gå i grundskolan ;)Kramar på er gamlingar!
Pernilla

2015-09-29 @ 21:04:53
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Alina Söderholm

Herregud så gott!

2015-11-07 @ 18:37:30
URL: http://oncelikethis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0