Kan du skicka hit en orkan så jag får bevis på att du lever.

Hello, is there anyone alive out there? Hello! Can anyone hear me? Nähä. Nä, det var väl det jag misstänkte. Så jag får väl sitta här och slänga ur mig Titanic-repliker för mig själv. Jack, there's a boat! There's a boat, Jack! Ja, ni vet hur det slutar sen. Vi behöver inte gå in på det. Det gör för ont. 
 
Vet ni vad som inte gör ont? Tårtor! I april (ja, jag vet, jag har verkligen ingen skam i kroppen) hade vi ju Primaveraparty hos Charlotta och jag lovade alla att jag skulle blogga om receptet på tårtan som jag hade med mig. Snart. Jag tog dessvärre ingen bild på den, men jag lämnade det som blev kvar av tårtan hos Charlotta och skickade ett sms till henne nästa dag och bad henne ta en bild med sitt fantastiska objektiv som får allt att se gott ut. Det gick en timme, det gick två, det gick tre... Sen fick jag svaret: "Eehm, alltså... Den är i min mage.." Med detta vill jag alltså utlova en mycket god tårta. Ja, vi snackar ju choklad och nutella i en fantastiskt saftig symbios. Glutenfri är den också. Och bilden? Ja, den har jag stulit från Karins instagram. Tur att vissa har vett att förstå att man måste ta bilder på goda tårtor.
 
Torta di cioccolato e nutella
 
Botten:
225 g mörk choklad (72% typ)
225 g smör
4 ägg
2 dl strösocker
2½ dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
 
Nutellaganache:
1,75 dl grädde
400 g nutella
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält choklad och smör tillsammans i en kastrull.
Vispa ihop ägg och socker till en fluffig smet.
Blanda mandelmjölet och bakpulvret.
Rör ner chokladsmeten i äggvispet och tillsätt sedan mjölblandningen.
Blanda ihop till en jämn smet.
Smörj och bröa en rund form.
Kom ihåg att bröa med nåt glutenfritt om du vill ha den helt glutenfri!
Grädda kakan i ca 20 minuter, den ska vara kladdig i mitten.
Gör nutellaganachen under tiden som kakan svalnar:
Lägg nutellan i en skål. Värm upp grädden tills den nästan kokar.
Häll grädden över nutellan och rör om till du har en blank fin smet.
Låt ganachen svalna och tjocka till sig lite.
Bred ganachen över kakan och dekorera med nåt fint.
Servera gärna med vispad grädde.
 
Varsågoda för jädrigt fint tårttips. Själv har jag fått order om att göra en glassgodishallonjordgubbs-tårta till Ofelias 3-årskalas. Ja, för all del. Vad är det för vits med att ha en mamma som är konditor om man inte ens kan få beställa en helt galen tårtkombination när man fyller år? På tal om Ofelia så har vi idag dessutom varit hos doktorn för alla sista kontrollen av hennes Henoch Schönleins och nu är hon helt friskförklarad. Yay! Inga mer kisseprov och blodtryck och annat tråkigt. 
 
Annars så... På västfronten intet nytt. Jag googlar på platsbyggda bokhyllor, harlekinrutiga tapeter, turkosa sovrum, matsalsbord och Tim Riggins. Den sistnämnda ska vi antagligen inte ha i våran nya lägenhet. Men resten ska vi nog lyckas klämma in. Så. Nu ska jag gå och kissa. Varsågoda för info.
 
The Vaccines - I Always Knew (Live from Spotify SXSW 2015)

Kommentarer
Postat av: Carolina

JAg är här! *viftar och hojtar*
det var ingen dålig tårta du frestar med... ;)

Svar: HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! VAD KUUUL!nej, den är bra fin den, den kan du baka under veckan så blir du garanterat frisk sen ;)
Pernilla

2015-09-11 @ 12:58:19
URL: http://acarolinas.blogg.se
Postat av: Mårtenssons Kök

HELLOOOO; We are here också :) Amen fy för, den här tårtan ill man ju bara slicka på, den ser så där jädra saftig och smaskig ut! Men iofs, en glassgodishallonjordgubbs-tårta låter ju inte fel det heller, bloggar du inte om den så... ja då vet vi inte vad vi gör med dej!
Kram på dej, bästaste prinsessan!

Svar: hahaha, ja, jag ska ju bara lösa det där med den där glassgodishallonjordgubbs-tårtan först, men när jag lyckats med det så kommer jag nog absolut att blogga om den! en sån sak kan man ju inte hålla för sig själv :)Kram!
Pernilla

2015-09-13 @ 21:35:37
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Kim

Hurra för frisk Ofelia!
Och hurra för tårta med 400 gram nutella.
Ses imorgon?!

Svar: JA FÖR FANKEN!! Woop Woop!
Pernilla

2015-09-14 @ 09:37:54
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0