Tänk om jag får lunginflammation och dör.

Nej, vet ni vad. Nu får det faktiskt vara nog. Igår kväll innan vi skulle sova så låg jag och Jimmy och diskuterade att jag inte riktigt varit så himla superglad på sistone, och så kom jag på att det kanske beror på det faktum att jag aldrig skriver någonting nuförtiden. Jag har ju skrivit nästan varje dag sen jag var i 5-årsåldern och vet ju att jag brukar bli lite knäpp om jag inte får skriva av mig på ett tag, så det är väl kanske inte så konstigt om jag känner mig ur gängorna när jag inte skriver mer än kanske ett sms om dagarna nuförtiden. Så nu ger vi det ett försök, jag skriver lite och ser om det hjälper. Jag vet inte om det ska fortsätta att vara en matblogg detta, eller bara en blogg där jag skriver mer vad jag tänker och gör (från matblogg till hatblogg alltså), vi får se. Idag blir det i alla fall en matblogg. Blandat med hatblogg.
 
Vi har ju varit ute och härjat en del nu när Jimmy har haft semester. Vi har varit i Sågmyra, Halmstad, Stenalma (Vad fan är det? Tänker ni. Ja, det ligger mellan Östhammar och Öregrund. I Roslagens famn på den blommande ö där vågorna klucka mot strand.) och Stockholm. Och det blir ju en del restaurangbesök då, och herrejesus vad jag har kommit att irritera mig på de såkallade barnmenyerna som finns. Vad är det för skräp? Det är alltid samma sak på alla restauranger: Köttbullar (Mamma Scans) och potatismos, korv med pommes, hamburgare med pommes, köttfärssås och spaghetti eller pannkakor med grädde/glass och sylt. Är det vad barn ska äta? Ska jag sitta och äta oxfilé med potatisgratäng medans barnet äter skräp med skit? Och har man, som vi, ett barn som inte är så förtjust i kött så är enda alternativet pannkaka med grädde/glass och sylt. Är inte det efterrätt? Varför kan de inte bara servera den vanliga menyn i mindre portioner? Vi har gjort som så några gånger att vi bara beställt in en skål med färskpotatis och gräddfil till Ofelia, och någon gång har vi beställt in något till henne från förrättsmeny. Men på riktigt alltså, vem ska man ringa till för att få ändring på det här tramset?
 
Slut på argt raljerande, nu blir det matblogg. Jag fick många frågor om recept (och med många menar jag 3, höhö) på instagram igår när jag la ut en bild på våran middag så jag kan väl lika gärna dela med mig av det här då. Nu när jag ändå är igång. Det här skulle de kunna ha på barnmenyn, hade varit bra mycket finare.
 
Mortadella-, Ost- och Sötpotatisslaw-Sandwich
 
till 1 Sandwich
 
2 skivor gott bröd (grekiskt lantbröd hade vi)
smör
sallad
2 skivor av din favoritost
2 skivor mortadella
sötpotatisslaw
 
Sötpotatisslaw:
½ sötpotatis
ca 2 dl créme fraiche
1-2 msk majonnäs
1-2 tsk dijonsenap
salt
peppar
 
Skala och riv sötpotatisen grovt.
Blanda med creme fraiche och majonnäs.
Smaka av med senap, salt och peppar.
Ställ in i kylen några timmar så den hinner gotta ihop sig.
Bred smör på mackorna.
Lägg lite sallad på den ena.
Toppa salladen med ost och mortadella.
Klicka några skedar slaw på den andra mackan.
Lägg ihop och dela dem på mitten.
Servera med ugnsrostad färskpotatis.
 
 
Sådärja. Det var väl inte så svårt. Vare sig att tillaga eller att blogga om det. Och vet ni vad? Jag känner mig redan lite gladare i själen. Detta kan också bero på att det regnar ute. Jag är inte riktigt gjord för såna här somrar som vi haft denna sommaren. Jag längtar liksom efter krispig höstluft, stora baljor te, tända ljus, långkok på spisen, vinterstudion och stickade tröjor. Fast det får man väl inte säga i det här jävla landet!
 
Sturgill Simpson - The Promise
 
(och country! det kan man ju inte lyssna på på sommaren. då får man bara lyssna på untz! untz! untz!)

Kommentarer
Postat av: hogie

Det där lät riktigt svingött du! Ska jag testa! Och jag är inte heller gjord för den här förbannade sommaren. En helt jädra bortkastad semester känns det som. FAN!

Svar: Men NU, nu är det fan gött! Spara semestern till slutet av augusti eller september nästa år.
Pernilla

2014-08-04 @ 13:43:51
URL: http://hogieskill.blogg.se
Postat av: Charlotta

Hurra!!!! Välkommen tillbaka, kompis.

Svar: Ahmen taaaack!
Pernilla

2014-08-04 @ 19:58:43
Postat av: Charlotta

Hurra!!!! Välkommen tillbaka, kompis.

2014-08-04 @ 19:58:44
Postat av: Linda

Hurra för skrivande, lättlagad mat och svalare väder! Att du bloggar gör mig gladare också, jag kanske rent av blir smittad att blogga igen med! Angående barnmenyerna: starta upp konsultföretag och få idiotrestaurangerna att betala dig dyrt för att komponera nya barnmenyer, jag är säker på att det skulle gynna dem!

Svar: Men du är ju jätteduktig på att blogga, väl? Det är ju också en nackdel med att blogga mindre, man glömmer liksom att läsa andras bloggar också. Men du, vi SES ju imorgon. Det är ännu bättre :)
Pernilla

2014-08-04 @ 20:02:41
URL: http://livsaptit.wordpress.com
Postat av: Emmy

Åh! Hej! Ja, kom tillbaka och skriv en massa. Jag älskar allt roligt du skriver! Så många gånger du har vänt mitt humör till det positiva! Puss <3
Det är knappt värt att jag tänker på barnmenyerna för då blir jag så arg. Varför envisas de med att tro att alla barn vill äta skit?! Det är lite olika hur vi gör beroende på hur vuxenmenyn ser ut, men alla restauranger värda att kalla sig restsurang kan fixa en barnportion av det man ber dem om. Eller så beställer vi tre vuxenportioner och delar på fyra, fast sonen äter snart lika mycket som sin pappa. Och skäms på de föräldrar som inte efterfrågar bättre mat till sina barn.
Så. Klart.
Tack för receptet! Ska testas! Stor kram fining <3

Svar: Jag förstår inte heller det där, i somras betalade vi 70 spänn för pulvermos och mamma scan-köttbullar. Och då var det första gången som O ens fick såna köttbullar, på restaurang! Man kan ju åtminstone begära att restaurangmat ska vara lika bra, om inte bättre, än det man äter hemma. Det är ju därför man går ut och äter.
Tack så mycket för dina fina ord, sånt gör det ju mycket lättare att vilja blogga såklart. Kramar <3
Pernilla

2014-08-04 @ 22:11:53
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Jolin

Haha, du är rolig! Nillan, där har du din framtida karriär. Öppna en barnvänlig restaurang i götet! Ev. Gör en kokbok med barnmat riktat till restauranger el. liknande. Irritation är en god kreativitetskälla tänker jag. Ses I götelabörg om inte alltför länge

Svar: Men duuu, är du i stan nu eller? Borde inte vi ses och äta icke-barnvänlig mat snart?
Pernilla

2014-08-05 @ 00:42:00
Postat av: Maria

Klart man får säga att man längtar till höst, te, vinterstudio och stickade koftor. Det gör ju jag med! Även om jag får erkänna att det har varit sköna dagar på stranden också i sommar så räcker det lixom nu.
Välkommen tillbaka, du har varit efterlängtad!

Svar: vad skönt att jag inte är ensam i min höstlängtan! det är fint att ha de soliga dagarna som minne i höst/vinter, men jag vill inte ha sommar jämt. tack så mycket, även om det går sådär med min återkomst, men jag jobbar på det :)
Pernilla

2014-08-05 @ 09:45:33
Postat av: Kjersti

Så kul att höra av dig igen Pernilla! Man får faktiskt vara som man är, både arg och höstälskande. Fast jag å min sida börjar redan deppa över att hösten snart är på intåg, och klamrar mig fast vid soldagarna som en skeppsbruten! Men när det gäller barnmenyerna är jag fullkomligt överens med dig. Må så gott!

Svar: Tack så mycket :) Jag förstår att det känns sådär att hösten är på väg (eller redan här?) om man är en sommarälskare, men jag tror det kommer några fler fina soliga dagar ialla fall. och nu när jag fått lite regniga dagar så kan till och med jag önska mig lite mera sol!
Pernilla

2014-08-05 @ 09:56:59
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Mårtensson kök

Om vädret får man säga vad man vill, alla har rätt till sin åsikt! Och om barnmenyer, där är det oerhört bra att det finns åsikter och att de kommer fram! Det är ju helt galet att det inte har förändrats sedan vi var barn (och då snackar vi en hel fasligt massa år sedan), då fanns det också bara korv med mos eller pommes, köttbullar eller spagetti med köttfärssås på barnmenyerna. makalöst att vi inte kommit längre och att det serveras barnportioner av "vuxenalternativen"!
Bra att du ryter till, hoppas att flera gör så och att det kan bli en förändring. Kanske du skulle starta ett facebookuppror?

Och så sällar vi oss till hejarkören och välkomnar din återkomst! Även om du ändrar och inte bara bloggar om mat så kommer vi att hänga kvar och läsa dina roliga texter.

Stor kram på dej, prinsessan.

Svar: tycker det bara har blivit sämre med barnmenyerna med åren jag... nuförtiden när folk knappt tycker att man ska få ta med barn på restauranger överhuvudtaget utan gå på "barnvänliga" restauranger typ mcdonalds och andra kedjor. hur ska de lära sig att äta bra mat om de aldrig får äta bra mat undrar man ju...
tack för era fina ord, även om det går sådär med bloggåterkomsten. Kramar!
Pernilla

2014-08-06 @ 16:03:57
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Sara på Vardag.nu

Barn gillar Mamma Scans köttbullar, det kommer med generna. Det är något i riktig mat som barn inte riktigt tål, tror det är näringen... Märkligt men sant! ;)

Svar: haha, precis som de föds med att veta skillnaden mellan vegetarisk och icke-vegetarisk mat och absolut inte äter vegetariskt ;)
Pernilla

2014-08-11 @ 12:18:17
URL: http://vardag.nu
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Jag håller med. Barnmenyerna suger! Spagetti och köttfärssås är ok. Men pannkakor är dessert för mig (även om Oliver ofta får det då han äter det och det andra känns värre/sämre). Vi var på ett ställe som serverade lasagne och frågade om man kunde få det som barnportion då det inte fanns någon barnmeny alls. Nja....får kolla om det går, blev svaret. Hallå!! Lasagne fast en mindre bit! Nåt annat som jag stör mig på är när man dekorerar barnportionen som en vuxens med ett blad persilja och lite sallad. Inte många barn äter sallad. Varför inte lägga morotsstavar och gurkstavar. Nu gick jag igång lite kände jag! Bra! Fortsätt skriva av dig!:)

Svar: det där var vi med om på liseberg, den restaurangen under lisebergsbanan, så ville ett av mina brorsbarn ha en barnportion pommes & entrecote men det gick tydligen absolut inte att ordna. hur svårt kan det vara? vi får starta ett uppror helt enkelt, skriva en arg insändare till GP eller nåt? arga matbloggsmaffian!
Pernilla

2014-08-11 @ 22:00:35
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0