Hon vill bara ha lite socker och mjölk, men jag vill ha henne.

Precis som man under vissa perioder i livet kan snöa in helt och hållet på en viss sorts musik eller en särskild färg eller mat så kan jag ha perioder då jag snöar in på vissa bloggar. Just nu hänger jag väldigt mycket hos Lilla Matdériven. Det är ju inte så konstigt då Ann-Louises minsting är bara en vecka äldre än Ofelia, så när jag vill ha inspiration och hjälp att hitta bra nyttig barnmat så behöver jag bara klicka in mig där så finns där både enkla recept på hemgjord välling, nyttig barngröt, finfina puréer och annan barnvänlig mat. Men där finns också massor av vuxenvänlig mat, som till exempel den här fantastiska sötpotatis- och svart bönchilin som jag bjöd på till lördagsmiddag förra helgen:
 
Sötpotatis- och Svart Bönchili
 
6 portioner
 
ca 6 dl kokta svarta bönor (jag tog 3 frp GoGreens förkokta svarta bönor)
3 st sötpotatisar
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
ca ¼ - ½ tsk chipotle-krydda
2 tsk spiskummin
1 msk paprikapulver
2 burkar krossade tomater
5 dl grönsaksbuljong
 
till servering:
creme fraiche
avokado
pumpakärnor
 
Skala och tärna potatisen.
Skölj av bönorna.
Skala och finhacka lök och vitlök och fräs det i olja i en stor gryta.
Tillsätt sötpotatisen och stek några minuter till.
Tillsätt kryddorna, krossade tomater och grönsaksbuljong och låt koka upp.
Sänk värmen och låt grytan sjuda i ca 35-40 minuter.
Tillsätt bönorna och låt puttra några minuter till tills bönorna blivit varma.
Servera toppat med avokadoskivor, creme fraiche och pumpakärnor.
 
Vill du ha den helt vegansk så skippar du creme fraichen. Ofelia mumsade också på denna fast en mildare variant utan chipotle och med mindre paprikapulver. Jag är för tillfället lite insnöad på chipotle också så jag kanske öste på lite väl mycket, men det gick bra ändå med creme fraiche och avokado som mildrade det hela. Men riktigt, riktigt gott är det i vilket fall, rekommenderas varmt. Nu ska jag mumsa frulle!
 
Disclosure - When A Fire Starts To Burn

Kommentarer
Postat av: Emmy

Det här ser jag hade passat mig perfekt. Ann-Louises blogg är inte bara fylld med en massa god mat, den är också otroligt vacker.

Svar: det är den verkligen! den blev ju utsedd till en av sveriges sexigaste matbloggar av nån snubbe, bara en sån sak :)
Pernilla

2013-09-01 @ 18:42:03
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Härligt med inspiration både till dig och lilla Ofelia. Grytan låter väldigt god!

Svar: den är jättegod! tror till och med du kanske skulle kunna lura i oliver den :)
Pernilla

2013-09-01 @ 21:56:23
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Inte alls dumt när det finns mat för både stora och små, det vinner ni ju på alla tre!
Det där med att snöa in känns igen, det är som vi med våra projekt...

Kramar

Svar: haha, men det är fint att snöa in på saker. nu har vi ju snöat in på fredagsdrinkar här hemma så det står olika likörer överallt, för man måste ju köpa en ny varje vecka, man kan ju inte använda dem man redan har ;)
kramar!
Pernilla

2013-09-02 @ 22:33:52
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Nina

Å, vad gott det här låter! Älskar sötpotatis. Väldigt bra tips till en som just nu sitter och surfar inspiration till matsedeln=)

Svar: ja, sötpotatis är såå gott så den här grytan satt hur fint som helst i magen :)
Pernilla

2013-09-03 @ 09:41:32
URL: http://denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0