Bredvid mig ligger en drömmare och drömmer.

Nu är det redan maj och jag kanske sa någonting i mars om att man bara får äta långkok så länge det är Vinterstudion på tv fortfarande. Men jag säger så himla mycket dumt så hälften vore nog. Om våren dröjer så får man givetvis äta långkok längre än så, man får helt enkelt passa på att göra det så länge man fryser och behöver en värmande gryta i magen. Jag behövde ett värmande långkok i magen för ungefär två veckor sedan, jag behövde dessutom lite pasta till så då passade jag på att göra en god grekisk gryta.
 
Grekisk Köttgryta Med Pasta
 
4 portioner

400 gr grytbitar av nöt
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 st selleristjälkar
1 lagerblad
2 st morötter
1 burk krossade tomater (400 gr)
2,5 dl köttbuljong
2,5 dl vatten (eller lite mer, beroende på hur såsigt du vill ha det)
3½ dl vitt vin
200 gr fetaost
färsk basilika

Bryn köttet i en stor gryta.
Hacka lök, vitlök och selleri fint och tillsätt i grytan.
Låt lökhacket puttra på svag värme tills löken blivit mjuk och genomskinlig utan att ha fått färg.
Skala och dela morötterna i bitar.
Tillsätt lagerbladen, oreganon, krossade tomaterna och sist morötterna.
Häll i vinet, buljongen och vattnet, koka upp och låt koka i tre minuter innan du lägger på locket.
Låt koka i ca 2-3 timmar tills köttet känns riktigt mört.
Rör om emellanåt och tillsätt även här mera vatten om det behövs.
Lägg i dem i grytan och låt koka ca 40 minuter till.
Hacka den färska basilikan och blanda i en skål med den smulade fetaosten.
Servera grytan med pasta och toppa med ostblandningen på tallriken.
 
Fruktansvärt gott. När jag la ut bilden på detta på instagram så undrade Hogie om den var vegetarisk, det är den ju inte, men jag tror det funkar precis lika bra att byta ut köttet mot quornbitar (fastän det är lite tråkigt) eller bönor eller bara öka mängden morot och selleri. Jimmy hälsar att grytan är ännu godare nästa dag, speciellt om man låter fetaoströran ligga med i grytan när man värmer på den då.
 
Vi har ett nytt litet projekt här hemma nu förresten, eftersom de tidigare projekten "Röstar man blått får man inte ligga" och "Om inte Pernilla får en bebis så får Jimmy äta fisk" var väldigt framgångsrika så har vi nu bestämt att Jimmy får lära mig att dricka öl om jag får lära honom att äta fisk. Så en gång i veckan så ska jag dricka en öl som Jimmy valt ut och en gång i veckan ska vi äta fisk. Jajamensan, äntligen händer det nåt i den här bloggen! Fortsättning följer...
 
The Staves - Snow
 
(musiktips där också: the staves, finfina grejer. lyssna!)

Kommentarer
Postat av: Kim

Det låter som en bra deal det. Jag gillar även de förra projekten, speciellt det första ska jag komma ihåg. Mer sådant!
Mer grekisk gryta får det bli här också. Stjälkselleri är något jag börjat anamma på sistone...

Svar: haha, ja det första är nog mitt mest lyckade projekt någonsin ;) om du bjuder på den grekiska grytan så kommer du garanterat hitta någon att ligga med!
Pernilla

2013-05-02 @ 20:22:01
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Kim

Ps. Note to self: hitta någon att ligga med överhuvudtaget.

2013-05-02 @ 20:22:32
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Grekisk gryta låter mycket gott, jag gillar fetaost och basilika... skulle nog kunna leva på det ett tag... nåja, nästan åtminstone ;)

Svar: ja, något mål om dagen som består av fetaost och basilika skulle man ju lätt kunna få i sig iaf :)
Pernilla

2013-05-02 @ 21:09:18
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: mor

Köttgrytan vill vi smaka när vi kommer men utan morot.

Svar: det får ni inte!
Pernilla

2013-05-02 @ 22:06:15
Postat av: sofie mumsfillibaba

Otroligt intressant deal! Vill höra massor om den!!

Svar: jojo, det kommer nog komma en del uppdateringar om den dealen! jag tror att jag ska ta min första öl till pizzan vi ska äta ikväll... vi får se om jag får i mig en hel!
Pernilla

2013-05-02 @ 22:07:54
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Therese

Jätte fin blogg och vad gott allting ser ut att vara.
Du får jätte gärna ta en sväng in på min blogg och lämna en kommentar. Tipsa jätte gärna mig om saker som jag kan blogga om, kram!

2013-05-08 @ 23:14:32
URL: http://theresenatstrands.blogg.se
Postat av: Rebecca

Ser gott ut :)

2013-05-09 @ 18:59:28
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se
Postat av: cornelia

Detta är en klockren blogg, tack för tipsen :)

2013-05-09 @ 21:06:46
URL: http://pralindrome.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0