Vart jag än går så hoppas jag att du väntar på mig där.

Jag skrev ju för några veckor sen om att jag skulle hem till Evelina och bli bjuden på middag där jag och Jolin hade bestämt menyn, förra veckan var det min tur att laga middag där Evelina och Jolin bestämt menyn. Det var då jag bjöd på lila fördrink, den tog jag mig förvisso friheten att blanda till även fast de inte önskat det.
 
Men vad de hade önskat sig var fetaost- & melonsallad till förrätt, laxplanka till huvudrätt och den somrigaste och fräschaste efterrätten av dem alla. Jag har bloggat om den förut, men den är så god så den bara måste nämnas igen faktiskt. Speciellt nu när vi faktiskt går mot ljusare tider, även om det fortfarande är bitande kallt ute. Men snart, snart är det sommar och då vill ni garanterat äta den här efterrätten. Jag lovar!
 
Melonsallad i lime- och myntamarinad

För 4 portioner

1 liten nätmelon
1 liten honungsmelon
1 dl vatten
½ dl strösocker
rivet skal och saft av 1 lime
½ kruka hackad mynta

Dela och kärna ur melonerna.
Ta ut kulor med hjälp av kuljärn eller skär fruktköttet i kuber.
Koka ihop vatten och socker till en simmig lag. Låt sockerlagen svalna.
Tillsätt limeskal och saft och den hackade myntan.
Häll lagen över melonbitarna.
Ställ i kylen och låt marinera minst 30 minuter.
 
Mmm. Så gott. Det ska tydligen vara gott och slänga ner det i mixern och göra en drink av det hela också, jag har visserligen aldrig testat det själv, men jag kan tänka mig att det stämmer och blir väldigt svalkande och gott. Så, nu sparar ni alla detta receptet och så gör ni detta någon gång i sommar när det är riktigt varmt ute. Varsågoda!
 
Annars så inleds årets värsta veckor idag då kvalserien börjar. Puh. Det går liksom knappt att kommunicera med Jimmy under dessa veckor. Det vore ju himla fint om det där himla hockeylaget bara tog sig upp till den där jädra elitserien och kunde hålla sig där nån gång så vi fick möta våren under trevliga omständigheter för en gångs skull istället för att ha lägenheten full av krossade drömmar och krossat porslin. För att väga upp det hela så har Håkan Hellström varit snäll och släppt första singeln från sin nya skiva idag också, det var fint av honom tycker jag, att tänka på mig i hårda tider som dessa.

Såhär glad blev Ofelia av denna fina nyhet. 
 
Håkan Hellström - Det Kommer Aldrig Va Över För Mig

Kommentarer
Postat av: Lotta Ekberg

Vet precis vad du menar med hockeyn. Har en man här hemma som sitter på helspänn i flera timmar innan det är dags för match, fast hans lag är ju redan i elitserien. Men herregud, det är ett under att inte Bastian vaknar när han sitter och vrålar i soffan. Vi får nog göra något åt våra män ;)

Svar: ja, annars borde de ju öppna någon slags anhörighetscenter för oss som måste bo med dessa hockeytokar ;)
Pernilla

2013-03-16 @ 10:50:30
URL: http://ekbergcharlotte.blogspot.com
Postat av: Kim

Hockey schmockey!

Men Håkans singel är så bra så bra, oavsett om den känns lite lånad...

Jag bokmärker efterrätten till en varmare dag Ä(har hört att det finns sådana).

Svar: vet du, jag tyckte faktiskt att håkans låt var... lite sisådär. men sen la jag mig i sängen och lyssnade på den i hörlurar när det var helt knäpptyst runtom och DÅ, då började jag nästan gråta lite.
puh, ja, varmare dag. det vore något, gärna vindstilla också, hade man haft paraply utomhus idag så hade man väl varit i skåne nu...
Pernilla

2013-03-16 @ 13:41:05
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Ana

Hej Jag är Ana från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som denna. Ser fantastiskt!

Hälsningar

http://www.Fooduel.com

2013-03-16 @ 20:14:56
Postat av: Charlotta

Men hallå, hur söt får man bli?! Och bra musiksmak redan, hurra!

Svar: SÅ bra musiksmak redan, tänk att sånt är genetiskt ;)
Pernilla

2013-03-17 @ 08:37:14
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Malin Hellberg

Alltså, Håkan. Lyssnar mig tokig på den låten och längtar efter sommaren.

Svar: man tycker ju att det borde bli sommar av sig självt när håkan släpper en ny singel, det borde ju liksom höra ihop på nåt sätt...
Pernilla

2013-03-17 @ 10:13:40
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Emmy

Er lilla prinsessa är ju helt galet charmig! Tur du har henne att prata med och lyssna på Håkan tillsammans med när Jimmy stänger av hörseln.
Efterrätter kommer säkert smita in på någon av mina menyer framöver.

Svar: ja, hon är inte så dum den där lilla krabaten, fint att hon fick så bra musiksmak också ;)
tror absolut du kommer att gilla efterrätten, grymt god!
Pernilla

2013-03-18 @ 16:33:14
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Malin

Ja, och när hela skivan släppts, dååå... Skönt med nån som fattar grejen med Håkan. Försöker få mina närmaste att göra detsamma, men icke. Ibland undrar jag hur de är funtade :p

Svar: haha, mina vänner fattade grejen med första skivan, sen har nästan alla tagit en paus på sisådär 10 år och nu har de börjat fatta grejen igen. tänk vad de har gått miste om under dessa år säger jag bara ;)
Pernilla

2013-03-18 @ 18:50:11
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Nina

Lime och mynta är ju världens bästa kombo! Det här blir ju som en mojitoefterrätt minsann. Nice!

Svar: JA! det blir ju det, så himla fint :)
Pernilla

2013-03-20 @ 22:26:56
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Amy's piece of cake

Alltså så läckert att servera i melon på det viset... me like, me like.. sen att Ofelia ser så glad ut... me dubbel like! :)

2013-03-21 @ 21:39:26
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0