Jag var en clown iklädd en offerkofta.

Jag nämnde ju i lördags att vi hade långlördag. Det är inte samma sak som långfredag, vi korsfäste alltså inte någon. Vi tittade ju på längdskidor och hade ett långkok på spisen. Jag lovade också då att återkomma med långkoket om det blev lyckat. Det blev lyckat! Väldigt lyckat till och med. Det var en algerisk köttgryta som stod på spisen och puttrade, efter ett recept som jag från början hittade på tasteline, men som i slutänden blev lite mer som jag ville på det här viset:
 
Algerisk Köttgryta
 
för 6 portioner
 
600 gr grytbitar av nöt
½ gul lök
4 vitlöksklyftor
1 purjolök
ca 3 tsk spiskummin
1 kuvert saffran
3 morötter
1 zucchini
1 burk hela tomater
1 burk passerade tomater
ca 1 liter vatten
1 stor burk kikärtor
 
Skala och finhacka lök och vitlök.
Strimla vitlöken.
Bryn köttet tillsammans med lökarna i smör i en stor gryta.
Krydda med spiskummin och saffran.
Häll över tomatkross och passerade tomater.
Låt grytan puttra i ca 1½ timme.
Tillsätt vatten under tiden om det behövs.
Skala och slanta morötterna.
Skär zucchinin i bitar.
Tillsätt detta i grytan och låt koka ca 1½ timme till.
Här kan du återigen behöva tillsätta vatten under tiden.
Låt kikärtorna rinna av och tillsätt dem i grytan strax innan servering.
Servera med couscous blandat med russin och en grönsallad.
 
Man får passa på att långkoka nu innan det blir alldeles för varmt ute, då ska ju grytan gömmas undan igen fram till hösten. Men jag har bestämt att det är okej att långkoka så länge vinterstudion fortfarande sänds. Så nu vet ni det.
 
Annars så har vi börjat introducera mat för Ofelia. Hittills tycker hon att det är väldigt roligt och mumsar i sig det mesta. Precis som sin mamma alltså. Fint det! Och just det, om ni ska googla på bilder för att ni vill veta vad Triple Sec är för något... Råka inte trycka på X istället för C. Ett litet tips bara från en som blivit traumatiserad för livet. Nu ska jag gå och ringa en psykolog.
 
The Fall - U.S. 80's - 90's
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Alltså fattar du hur svårt det är att inte söka på triple sec med x nu efter att ha läst detta? Undrar just hur många som gör det:)

Svar: haha, ingen alls hoppas jag, herregud vilka grejer det finns på det där internetet alltså...
Pernilla

2013-03-07 @ 21:54:20
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Algeriskt låter onekligen spännande. Klart du kan göra grytor... jag har ju en massa värmande soppor!

Svar: ja, nu kom ju vintern tillbaka igen så det är väl bara att långkoka och soppa på :)
Pernilla

2013-03-08 @ 18:39:54
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Kim

Ha ha, google alltså, vilken snuskhummer hen är.
Det var som när jag skulle bildgoogla efter hyllor modell String.
Alla långkok är bra kok!

Svar: haha, då ska jag akta mig för att googla stringhyllor också. ska nog framförallt akta mig för att googla stringhyllor med triple se... i...
Pernilla

2013-03-09 @ 11:48:24
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

hoppsan, så fel det kan bli!!
Jag tänkte minsann hinna med några fler långkok. Grytan låter smarrig! Algerisk?! Det nya tacos?:)

Svar: grytan var smarrig! hoho, har lite svårt att se hur texmex-hyllorna blir algeriska hyllor, men det vore onekligen spännande!
Pernilla

2013-03-10 @ 16:10:40
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Emmy

Sedan går vi ju bara över till långlagat på grillen inte sant ;-) Men ännu en tid framöver får det bli grytor och soppor. Vi hade fasiken -14 imorse. Kräver många långkok för att tina min frusna kropp. Som denna goding! Algerisk alltså. Nytänkande minst sagt. Som triple se...

Svar: hm, just det. grillen ja... den används ju tyvärr inte alltför ofta när man bor i lägenhet :( ja, våren verkar ju ha tagit en liten paus nu så vi får allt långkoka lite till. men jag hörde att om våren blir sen så blir sommaren fin, så vi får väl hoppas på det helt enkelt!
Pernilla

2013-03-12 @ 21:29:03
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Tina N

Attans också...att jag vet vad Triple sec är för något.... ;)

Svar: men du kanske kan googla och se om de designat om flaskan eller nåt ;)
Pernilla

2013-03-13 @ 20:33:07
URL: http://frkkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0