Våra hjärtan är fulla av tvivel.

Jag skrev minsann här för några veckor sen att jag skulle bli bättre på att baka småkakor eftersom det är så gott. Har jag blivit bättre på det då? Nja. Jag bakade visserligen kakor häromsistens, men egentligen är de kanske för stora för att kallas småkakor. Fast å andra sidan är de ju alldeles för knapriga och för små för att få kallas för mjuk kaka också, så det får nog helt enkelt vara en småkaka. Det är massa goda grejer i dem också, som t.ex lakrits. Tycker ni inte om lakrits? Ja, antingen utesluter ni det eller så ger ni det en chans. Jag har bjudit flera stycken lakritshatare på dessa och de har minsann glatt glufsat i sig dem. Så det kan vara värt att testa. Just sayin'.
 
Lakritscookies
 
ca 25 st
 
225 gr rumsvarmt smör
2½ dl farinsocker
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 st Kick Lakritskola
75 gr vit choklad
75 gr blandade nötter
1 msk kakao
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop smör, farinsocker, socker, ägg och vaniljsocker.
Blanda ner vetemjöl, bakpulver och kakao.
Hacka lakritskolan, chokladen och nötterna och blanda ner.
Dela upp degen i 25 delar.
Rulla små bollar och lägg på bakpappersklädd plåt.
Platta till bollarna något (lägg dem inte alltför tätt!).
Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter.
Låt kakorna svalna på galler.
 
Det här är såna kakor som försvinner av sig själva när man lägger dem i kakburken. Mystiskt värre, men det är väl ett gott betyg om något. Antagligen är det Snöskovelmannen som äter upp dem. Snöskovelmannen är våran inneboende som äter oss ur huset. Är jag ensam hemma så äter han väldigt ofta upp chipsen om vi har såna hemma och när Jimmy är ensam hemma så är det oftast frysen som blir länsad på glass. Han är snabb också Snöskovelmannen, hinner slänga i sig en hel chipspåse medan man står i duschen eller hämtar posten... 
 
Nu ska jag början Håkan-peppa! Pepp pepp! Peppelipepp Peppe Eng-Pepp!
 
Hästpojken - Samma Himlar
 
(så jädra fin bit. ni måste faktiskt lyssna på den. MÅSTE!)

Kommentarer
Postat av: Dessan

Åh det där lät ju helt sjukt gogötta! Måste jag testa! Puss!

Svar: jaa, gör't! de blir sådär goigt mjuksega och du vill bara äta upp hela burken på en gång! puss!
Pernilla

2013-06-08 @ 14:31:59
Postat av: Mårtenssons kök

Inte tycker om lakrits... finns det möjligen någon som verkligen inte gör det? Här hos oss finns det i alla fall inte någon som inte älskar lakrits, ju saltare desto bättre.

Peppe Eng-pepp, det är mest det Håkan sysslar med nu för tiden minsann:) Peppe i egen hög person är nämligen snart stamkund i affären där H jobbar, "Det är tydligen här man handlar det bästa köttet!". Jodå, så att... jodå:)

Hoppas Hellström var superduper bra och att du njöt så mycket som du bara kunde!

Kramar

Svar: det finns faktiskt konstiga människor som inte gillar lakrits... fast jag gillar å andra sidan inte sötlakrits nåt vidare, så jag kan väl liiite förstå dem. men inte gilla saltlakrits? det är ju bara konstigt! haha, jaså det är det Peppe gör nu när han inte jobbar på sporten längre? äter kött! där ser man :)
Hellström var finfin som vanligt :) Kram!
Pernilla

2013-06-09 @ 21:22:49
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Nina

Jag avskyr lakrits, I'm sorry men jag är skeptisk. Å andra sidan gillar jag cookies och kola så vem vet... kanske till och med jag kan bli omvänd!?

Svar: skeptisk kan man ju alltid vara, men smaka bör man göra ändå! du kan ju alltid ge bort dem till nån om det absolut inte går ner :)
Pernilla

2013-06-11 @ 17:09:57
URL: http://denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0