Jag vill lämna landet och ha en månad av söndagar.

Igår hade jag fullt hus här hemma med massor av bebisar och mammor som kröp runt på golvet. Ja, mammorna också, det blir ju liksom så. Medan bebisarna drog varandra i hår och öron och slogs om leksakerna så försökte vi vuxna få oss både mat och fika. Jag bjöd på Sofies Grönkål- & Ädelostpaj till lunch och till efterrätt ville jag bjuda på någonting somrigt, så jag experimenterade fram en mandelbotten som jag täckte med massa färska bär på det här viset:
 
Somrig dessert på mandelbotten
 
400 gr mandelmassa
4 ägg
½ dl koncentrerad jordgubbssaft
½ dl hallonmarmelad
färska frukter och bär
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Riv mandelmassan grovt på rivjärn.
Vispa samman med äggen och saften till en fluffig smet.
Häll smeten i en välsmord form med löstagbar botten.
Grädda i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna.
Smält marmeladen på svag värme.
Pensla kakan med marmeladen.
Garnera med frukterna och bären.
Servera gärna med vispad grädde.
 
Jo, jag vet. Så enkelt så att det blir löjligt. Men ibland behöver det inte vara komplicerat för att vara gott. Jimmy har stuckit iväg över helgen för att cykla Vätternrundan så jag och Ofelia får rå om oss själva tills på söndag. Så nu ska vi måla varandras naglar, fläta varandras hår och dricka rosévin framför Sex & The City, tihi. Jobbigt att Ofelia knappt har några naglar eller något hår och jobbigt att jag varken tycker om rosévin eller Sex & The City... Vi får helt enkelt hitta på någonting annat istället. Äta Cheez Heartz och titta på Mad Men till exempel. Fint nog blev det dessutom lite kaka över från igår, så nu ska jag ta mig en bit av den och äta samtidigt som jag tittar på nåt program på trean om hur tjock man blir av att äta goda grejer.
 
Hot Chip - I Feel Better

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fin tårta, det ser riktigt härligt ut med bärblandningen på toppen! Den passar säkert hur bra som helst till tvprogrammet, tänk så nyttiga alla bären är för att inte tala om mandel.

Hoppa ni damer får en riktigt trevlig helg, hearts har det laddats upp med här också:)

Kramar

Svar: ja, det var riktigt gott och sommarfräscht :) haha, jag har ju nåt fel i huvudet så jag blir ju inte alls avskräckt när jag ser på såna där program utan tycker bara att det ser gott ut när de dukar upp veckoransonen av chips och godis ;)
kramar!
Pernilla

2013-06-13 @ 21:39:43
Postat av: Katarina

Ser mycket fräsch och god ut!

Svar: tack :)
Pernilla

2013-06-13 @ 21:42:03
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Hahaha, du är för härlig Pernilla! Vart får du allt ifrån, underbart! :D

Förra sommaren gjorde jag en tårta med mandelbotten men din både ser och låter som mycket godare/saftigare! Och att garnera med bär så blir ju allt så mycket mer smarrigare. Älskar den här tiden på året när det finns så mycket färska bär och frukter att garnera med... värre är det ju på vintern när man ska använda frysta (lite yak om du frågar mig men jag gör det ändå för bär vill man ju ha liksom!).

Svar: eller hur! frysta bär går ju bra att ha i kakor och sånt där, men när man ska äta dem som de är eller ha att garnera fint med så är det ju färska som gäller, så det är ju för härligt att vi snart kan gå ut i trädgården och bara plocka in det :)
Pernilla

2013-06-13 @ 22:33:21
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Emmy

Jag håller med Amy! Din blogg får mig att skratta och på Instragram får miniprinsessan mig att le dagligen!
Din fina tårta bokmärker jag! Tårtrecept som passar mig helt klart.

Svar: åh, tack för fina ord :) enkla tårtrecept kan man aldrig ha för många av!
Pernilla

2013-06-15 @ 21:47:42
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Kim

Bra när man som par kan komplettera varandra. Hoppas det gick bra för karln, jag är mäkta imponerad!
Jag är inte superförtjust i mandelmassa rätt upp och ner, men bakad då går det an! Och så enkelt och bra... synd att inte testa liksom.

Svar: jo, men det gick bra, han kom i mål och jag lyckades äta upp allt gotte ;) nej, jag gillar inte heller "rå" mandelmassa, i semlor t.ex tycker jag inte alls om det. men när den får vara i ugnen en stund, då går det bra.
Pernilla

2013-06-16 @ 13:55:46
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0