Jag vill inte vända om.

Nu har jag äntligen återhämtat mig från vårat vilda nyårsfirande. Puh, det tog några dagar. Så blir det när man är ute och rumlar som aldrig förr. Nej, nu sitter jag här och ljuger igen. Vi var faktiskt hemma bara jag, Jimmy och Ofelia och klädde oss fina, åt god mat och vissa vägrade gå och lägga sig. Den där jävla Jimmy. Hrm.
 
Jag nämnde ju att jag skulle dra en biff, och med det menar jag alltså att jag skulle göra Pulled Beef. Den smorde jag in med en marinad som jag såg på Jamie Olivers julprogram, en marinad som var så stark så vi gick runt här hemma och nös, hostade och kliade oss i ögonen medans maten stod i ugnen. Men det var det värt, för när maten väl var färdig fem timmare senare så var det så gott, så gott!
 
Pulled Beef med Jamies Jerk Marinad och Världens Bästa Potatisgratäng
 
för ca 4 portioner
 
1,2 kg högrev
 
Marinad:
6 st lagerblad
2 tsk kanel
2 tsk kryddpeppar
1 tsk nejlikor
2 tsk färsk riven muskotnöt
salt
peppar
8 st vitlöksklyftor
2 st rödlökar
ca 5-6 st chilis i blandade färger
2½ dl mörk rom
2½ dl balsamvinäger
1 kruka färsk timjan
 
Sätt ugnen på 125 grader.
Mixa lagerblad, kanel, kryddpeppar, nejlika, muskotnöt,
salt, peppar och vitlöksklyftor till en paste i matberedaren.
Skala rödlöken och ta bort toppen från chilisarna, tillsätt dem och mixa lite till.
Sedan häller du ner rom och vinäger och mixar ännu lite mer.
Till sist ska du i med timjan och mixa en sista gång.
Lägg högreven i en lergryta eller annan gryta som klarar av att vara i ugnen.
Ta på dig ett par gummihandskar eller ta två plastpåsar över händerna
och gno in högreven med marinaden.
Du vill INTE göra detta utan någonting på händerna.
Ställ in i ugnen i ca 5 timmar tills köttet är så mört så att det faller isär.
 
Ingen förrätt hade vi och efterrätten glömde vi bort att äta. Ja, jag har ingen aning om vad vi gjorde som var så viktigt att vi glömde bort det när det bara var vi tre men roligt måste vi ju uppenbarligen haft. Vi lyssnade på lounge metal och försökte få en bebis att sova när det smällde massor av fyrverkerier utanför fönstret. Men då hade vi ju efterrätten kvar till en annan dag istället, och det var ju inte heller fy skam! Ni ska också få ta del av den en annan dag, och det vill ni inte missa. Nyårsdesserter är ju alltid extra allt, och i år är inget undantag. Eller förra årets var inget undantag? Eller hur blir det nu?
 
Jaja. Whatevs. Nu ska jag ägna resten av dagen åt att sitta framför teven och heja på Calle när han åker skidor och småkronorna när de spelar hockey. Heja heja!
 
Nick Cave & The Bad Seeds - O Children

Kommentarer
Postat av: Kim

Många plus i kanten idag: pulled beef, jamie och Nick Cave (mannen i mitt liv, mitt hjärtas dynamo etc)!
Jag gjorde pulled beef för ett tag sen, men tyckte inte det blev tillräckligt mycket fart i den egentligen. Tror jag får testa ditt/jamies recept... verkar lovande!

Svar: ja, det är mitt nyårslöfte att jag ska vara snällare mot mina bloggläsare så jag får många plus i kanten!den här blev det mycket fart i så testa den då!
Pernilla

2013-01-03 @ 12:39:42
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Dragen biff är helt i vår smak, måste ju testa din variant då. Mycket bra att du varnar för vem vill göra illa sej när man kockar...
Låter som ni hade en helkväll ni tre, glömmer man efterrätten så känns det i alla fall som att det gick hejvilt till!

Svar: haha, ja antingen gick det hejvilt till eller så är man väldigt trötta och förvirrade, det är lite vilket som :)
Pernilla

2013-01-03 @ 17:17:06
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Gjort pulled pork men inte beef. Jerk går hem hos oss så nu är den bokmärkt!

Svar: jag gjorde ju pork först men sen tänkte jag att beef måste man ju också testa, när man väl fått upp ångan!
Pernilla

2013-01-03 @ 22:21:55
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Orkade ni vara vakna till så sent? I år och något år tidigare har vi gjort det men när de små var ännu mindre så orkade vi inte det... minns ett år då vi kämpade till ca 23.30 sen gav vi upp och gick och la oss! Vi visste ju nämligen att någon liten skulle skrika runt 04-snåret....

Svar: orkade och orkade, vi hade väl inte så mycket val. är ofelia vaken så är vi vakna ;)
Pernilla

2013-01-04 @ 14:15:47
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0