Tänk på den bästa stunden i livet, precis den är det vi upplever just nu.

Välkomna tillbaka till Julgodisverksta'n! Jag har faktiskt lyckats riktigt bra med Ett Julgodis Om Dagen och hunnit med både pepparkakstryfflar, hjortronkola, rocky road och så avslutade jag veckan med ett julgodis av det lite nyttigare slaget. "Varför då?" Undrade Jimmy. Ja, mest för att jag tyckte att det lät så himla gott, eftersom jag är väldigt svag för kombinationen jordnötssmör och choklad. Det var himla gott också och känns inte alls nyttigt, däremot fruktansvärt mättande. En sån här liten boll så står du dig hela dagen sen, ungefär:
 
En #healthy Liten Jordnötsboll
 
ca 20 st
 
ca 2 dl varmt mjukt ekologiskt och osötat jordnötssmör
1 tsk honung (om du vill)
ca 2 dl rågflingor
4 msk linfrö
1 nypa flingsalt
1 nypa kanel
 
kakao att rulla bollarna i
 
Börja med att se till att jordnötssmöret är riktigt mjukt och lättarbetat.
Räcker det inte med att ha det i rumstemperatur så kan du ställa ner burken i varmt vatten en stund.
Sen slänger du bara ihop alla ingredienser i en skål som när du gör chokladbollar.
Är smeten för torr har du i lite mer jordnötssmör och är den för kletig öser du i mer rågflingor.
Rulla till bollar och rulla dem i kakao.
Förvara dem i kylen.
 
Rågflingorna går att byta ut mot havregryn såklart. Kakaon går att byta ut mot kokos, eller doppa dem i smält mörk choklad om man vill vara riktigt ambitiös.
 
Idag sitter jag mest och njuter av det mysiga decembervädret, spöregn och tokblåst, tittar på längdskidor och väntar på att resten av familjen ska vakna från sina middagslurar och sin nattsömn (ni får själva gissa vem som tar middagslur och vem som fortfarande inte ens vaknat för dagen ännu...) och sedan ska vi gå och fixa med de sista julklappsbestyren. Sedan tar vi julledigt* i några dagar tycker jag!
 
Ilan Eshkeri & Andy Burrows - Flying Home
 
*Med julledigt menar jag att jag tänker överlämna barnet till farmorn och fastern som får överösa henne med 400 kg kärlek och 100% uppmärksamhet medan jag ligger på soffan och äter praliner.

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Låter som att du har en väldigt bra julledighet inplanerad framför dej!
Och en bulle att stå sej på hela dagen? WOW, vilket dunderrecept:)

Hoppas du får en riktigt skön och mysig jul, bästaste Prinsessa,
julakramar från Mårtenssons

Svar: eller hur! det är nästan som hämtat ur nån harry potter-bok eller nåt, en liten bit av den lilla alvbollen så står du dig hela dagen. kanske ska döpa om dem till alvbollar... slut tog de iaf fort som tusan, fast de var så mättande.
goda fortsättningskramar till er :)
Pernilla

2013-12-21 @ 16:49:06
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: ElinAmanda

Jag går med på tillägget ;) (om jag får smaka nån pralin då och då också)

2013-12-21 @ 18:59:10
URL: http://elinamanda.webblogg.se
Postat av: Susann

Klart att vi ställer upp på det! Synd bara att både faster och farmor jobbar hela söndagen och måndagen! Annars ska vi gosa så mycket vi kan <3

2013-12-21 @ 19:08:48
URL: http://liladrommar.blogg.se
Postat av: Kim

Nyttigt eller ej, huvudsaken är att det är GOTT!
GOD JUL önskar jag dig och familjen.

Kram!

Svar: Hear hear!Nu är julen slut och vi kan börja planera våran gigantiska gemensamma flamingofredagsfest, wooohooo :D

Kram!
Pernilla

2013-12-23 @ 11:21:25
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Jag testade att ha i jordnötssmör i några av mina praliner, men har ännu inte smakat dem så jag får väl se om de går hem hos släkten.
Jag är svag för jordnötssmör så din bollar hade jag glatt mumsat i mig. Och det låter som du själv har gjort upp en bra plan för ditt pralinätande och avkopplingen. Ha nu en riktigt skön jul! Kramar <3

Svar: allt med jordnötssmör går väl hem hos alla? det borde det göra iaf!
Pernilla

2013-12-24 @ 02:45:59
URL: http://remsansbistro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0