Det slog mig så plötsligt...

Vi fortsätter med det här med matbloggshängandet tycker jag, nu när vi väl har kommit igång. För jag var faktiskt på en matbloggsträff i oktober också som jag inte nämnt någonting alls om. Konstigt, för det är nog en av de godaste matbloggsträffar vi haft och då har vi alltid extremt goda matbloggsträffar ska ni veta. Temat för oktoberträffen var höst/skördefest och jag var så mätt när vi åkte hem från Russinet så jag trodde aldrig att jag skulle bli hungrig igen.
 
Själv hade jag inför den bloggträffen en sån där dag i köket som man helst bara vill glömma och ett tag trodde jag att jag skulle få lov att åka tomhänt, men jag lyckades lösa det och till sist fick jag ihop två gigantiska fantastiskt goda limpor, lite på det här viset:
 
(Bild lånad av Sofie, utan att ens fråga. Fy mig!)
 
Kanel- & Sötpotatislimpa
2 gigantiska eller 4 st lagom
 
400 gr sötpotatis
25 gr jäst
4½ dl ljummet vatten
knappt 1 dl solrosolja
1 tsk flytande honung
1 tsk kanel
1 tsk riven muskotnöt
ca 1-1½ liter vetemjöl (ev. mer eller mindre)

Börja med att skala och skära sötpotatisen i kuber.
Koka den sedan jättemjuk och häll av nästan all vätska, spara lite.
Mosa potatisen till en slät puré,
för mig räckte det bra med potatisstampen men annars är elvispen bra.
Smula ner jästen i en bunke.
Häll över vatten, olja, honung, kanel och muskotnöt och rör om.
Tillsätt potatispurén och sedan vetemjölet lite i taget tills du har en smidig och fin vetedeg.
Låt jäsa i ca 40 minuter under bakduk.
Forma sedan till limpor och låt jäsa kanske 30 minuter till.
Pensla med uppvispat ägg och ha på sesamfrön om du vill.
Grädda i 200 grader i 40 minuter.
ÄT! gärna varm med 400 kilo smör på!

 
Vidare på temat matbloggshäng så började vi senast spinna vidare på vad vi skulle kunna göra mer med allt det här hängandet och då slog det oss att vi skulle kunna göra någonting på Musikhjälpen som börjar idag här i stan, det visade sig att vi var lite sent ute för att faktiskt kunna göra någonting fysiskt så nu gör vi istället någonting digitalt. Gå in på våran lilla sida Från Blogg Till Bössa för att läsa mera och bidra till Musikhjälpen 2013 som i år samlar in pengar för att alla tjejer har rätt att överleva sina graviditeter. Gör't bara! Ett litet sms är allt som behövs för att hjälpa till!
 
Hur var helgen då? Undrar ni. Jo, den var finfin. Håkan var lika magisk som alltid, helt galet vad fin han är den människan. Han är så fin så han numera får pryda baksidan av min mobiltelefon. Det är inte många som fått den äran! Sailor Moon när jag gick på gymnasiet, men annars har där varit tomt. What can I say, jag gillar människor i sjömanskostym tydligen. Härnäst blir det kanske Kalle Anka som får den äran.
 
Laura Veirs - Say Darlin Say

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, äntligen receptet på det magiskt goda bagelslimpbrödet! Nu har jag två underbara brödrecept jag måste prova nu närmast, detta och Charlottas vörtbröd! Woopwoop!

Svar: nu blir det brödbakning för dig hela helgen!
Pernilla

2013-12-09 @ 20:55:03
URL: http://livsaptit.wordpress.com
Postat av: Kjersti

Vilken kul idé med sötpotatis i limpan. Ser ju jättefina ut! Fint initiativ med Musikhjälpen också! Hoppas det ger mycket pengar.

Svar: ja, det blev riktigt, riktigt gott också. som en kanelbulle i limpform :)
Pernilla

2013-12-09 @ 21:09:53
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Kjersti

Vilken kul idé med sötpotatis i limpan. Ser ju jättefina ut! Fint initiativ med Musikhjälpen också! Hoppas det ger mycket pengar.

2013-12-09 @ 21:09:53
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Emma

Fantastisk intiativ! Nu har jag skänkt pengar via er :) tack för alla fina recept!

Svar: Tack så jättemycket för att du vill hjälpa till :)
Pernilla

2013-12-10 @ 11:17:18
Postat av: Charlotta

ÄNTLIGEN!

Svar: jajajaja. nästa vecka ska jag blogga ett recept på guacamole och skicka till holy cow, hohohoho.
Pernilla

2013-12-10 @ 23:27:32
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Ann-Sofi Matsafari

Det här låter spännande. Sötpotatis i bröd har jag aldrig hört talas om. Men det är ju det som är så roligt med alla fina matbloggar:)
Ha det gott.
/ Ann-Sofi

Svar: ja, jag hittade receptet på en amerikansk matblogg, fast då var det bagels, men diverse olyckor i köket gjorde så att det blev en limpa för min del :)
Pernilla

2013-12-11 @ 16:02:42
URL: http://matsafari.nu
Postat av: Anonym

oj, kanel och sötpotatislimpa - det låter ju som något jag måste testa...God jul på er!

2013-12-21 @ 11:48:24
Postat av: karin - trattoria

oj, kanel och sötpotatislimpa - det låter ju som något jag måste testa...God jul på er!

2013-12-21 @ 11:48:57
URL: http://www.trattoria.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0