Unge man, glöm inte bort vem du är.

Som ni vet så älskar jag tanttidningar, mest för deras finfina recept. Cupcakes, cheesecakes, cakepops och Leila Lindholm i all ära. Men det är faktiskt tanterna som verkligen kan det här med kakor och kafferep. För att inte tala om hur de alltid känner ett behov av att skriva någon finurlig liten text om hur god just den kakan i receptet är och ge kakorna namn så att man verkligen vet att de är goda. För några veckor sen bakade jag till exempel: "Chokladkaka med smarrig kräm". Det var ju för väl att det inte var en chokladkaka med äcklig kräm. Men just denna gjorde faktiskt skäl för sitt namn, för det var faktiskt en fruktansvärt smarrig kräm. Såhär gjorde jag:
 
Chokladkaka med smarrig kräm
 
ca 25 st
 
6 äggvitor (spara gulorna!)
1½ dl socker
4 msk kakao
100 g grovt hackade nötter
 
Kräm:
6 äggulor
1¼ dl socker
1½ dl vispgrädde
250 g mörk choklad i bitar
1½ dl vispgrädde (som du ska vispa)
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Blanda socker, kakao och hackade nötter.
Vänd försiktigt ner det i äggvitevispet.
Bred ut smeten på bakpappersklädd plåt.
Grädda i ca 20 minuter.
Blanda äggulor, socker, vispgrädde och mörk choklad i en kastrull.
Låt det koka upp på svag värme,
passa noga så det inte bränns i botten!
Låt krämen svalna.
Vispa den återstående grädden hårt.
Rör ner i den avssvalnade krämen.
Bred krämen över kakan.
Låt kakan stå svalt en stund innan du skär den i bitar.
 
Det smakar som nötcréme i kakform ungefär. Hur sugna blev ni inte nu då? Jo, jag menar det. Galet gott. "Det går ju för fan inte att öppna kylen utan att ta en sån där kaka!" Sa Jimmy. Nej, det var faktiskt lite problemartat. Men det var ju ett himla trevligt problem att ha. Nu är det problemet dock slut för längesen.
 
Nu ska jag passa på att få lite saker gjorda medan bebisen sover middag. Titta på Arrow till exempel. Det är en väldigt viktig syssla faktiskt.
 
Yeah Yeah Yeahs - Soft Shock

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej,

Måste bara få säga att jag älskar din blogg! Du har en så himla skön stil och roligt sätt att uttrycka dig på. Blir glad av alla inlägg du skapar och har provat ett par av recepten som var jättegoda.
Ser fram emot att få läsa mer eftersom du piggar upp min tråkiga arbetsdagar.

Svar: Tack så jättemycket, vad glad jag blir :)
Pernilla

2013-04-10 @ 13:44:17
Postat av: Tina N

Jag brukar smygläsa, när man är på någon mottagning och sedan river jag ur, när ingen ser... ;)

Just nu plöjer jag igenom min Mammas gamla Husmoderskalendrar....där finns det mycket gott, kan du tro! :)

Svar: Hahaha, det har jag aldrig vågat. Kanske ska börja med det :) Annars brukar min mamma skicka ner fina receptfoldrar som följer med Allas på posten till mig, det är bra!
Pernilla

2013-04-10 @ 19:43:57
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Tina N

Köksalmanack ska det vara förstås...men det står välidgt mycket om Husmödrar. I varje fall i de äldre årgångarna! ;)

2013-04-12 @ 00:44:23
Postat av: Elin

Vilken bra blogg!! Dessa ska jag testa att baka.. Älskar att kolla in andras bloggar o få inspiration till min bakning!! =)

Svar: tack så mycket :)
Pernilla

2013-05-09 @ 18:46:30
URL: http://loen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0