Lämna mig inte i fred utan ta med mig hem. Jag är inte världens bästa, men jag är inte alltför dålig.

I lördags var jag en sån där utomordentligt fantastisk flickvän och klev upp ur sängen någon timme innan Jimmy och slängde ihop någonting gott att ha till lördagsfrukost. Sen att det jag gjorde kanske inte var särskilt komplicerat alls utan någonting som tar knappt en halvtimme att fixa har inte med saken att göra, det är tanken som räknas! Hade jag varit en sån där organiserad människa så hade jag ju slängt ihop ett kalljäst bröd i fredagskväll och haft det stående över natten så det bara hade varit att göra färdigt i lördagsmorse, men nu är jag inte en sådan. Så det fick bli scones till lördagsfrukost istället, och det är faktiskt inte heller dumt alls:
 
Kardemummascones
 
3 dl mjöl
3 dl havregryn
1 msk bakpulver
en nypa salt
1 msk kardemumma
2 dl gräddfil
75 gr smält smör
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret och låt det svalna något.
Blanda ner gräddfil och smör och arbeta ihop till en deg.
Platta med mjölad hand ut degen till två platta rundlar på en bakpappersklädd plåt.
Skåra dem med kniv i fyra delar.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Låt scones svalna något och servera dem med kanelsmör.
 
Kanelsmör? Ja. Ta smör och blanda med lite flytande honung och kanel efter behag och bred på dina ljumma scones. Sen tar du en tugga, blundar och tänker: "Fy fabian vad gott, jag tror jag dör lite!" True story. Och sen är du på glatt humör resten av lördagen för att du fick sån bra start på dagen. Bra va?!
 
Nu ska jag sätta mig i soffan och vila mina små fötter. Jag och Jimmy har varit till Gunnebo Slott på matmarknad, 4 kilometer med nästan bara uppförsbacke är lagom bra söndagspromenad. Sen var det ju 4 kilometer med nästan bara nedförsbacke hem förstås, men då var ju fötterna redan trötta så det hjälpte inte så mycket. Tur att det är Top Chef - Just Desserts på teven snart så jag har något att göra när jag vilar fötterna!
 
Cat Power - Sun

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Det där kanelsmöret ska jag verkligen testa nästa gång det vankas scones.
Kul att träffa er idag. På halva vägen...;)

Svar: kanelsmöret är finemang och jag tror absolut det skulle trivas ihop med dina scones :) ja, det var roligt att ses en snabbis! men jäklar vad trött jag var i fötterna resten av dagen, haha.
Pernilla

2012-09-09 @ 19:20:24
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Låter verkligen som en lyckad start på vilken dag som helst, kanelsmöret måste vi ju absolut prova!

Kul med matmarknad, men mindre kul med ont i fötterna...

Svar: ja, testa! ni kommer inte att ångra er en sekund :)
Pernilla

2012-09-09 @ 20:59:54
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Katarina

Mmm Mera kardemumma, var just inne på en annan matblogg och läste om smoothie med kardemumma och nu fick jag syn på dina fina scones! Att jag aldrig har tänkt på det innan, scones med kardemumma! Tack för tipset, måste provas. Kanelsmöret låter supergott det med.

Svar: ja, kardemumma sitter ju aldrig fel! och just kombinationen mellan kardemummasconesen och kanelsmöret är hur fin som helst!
Pernilla

2012-09-10 @ 18:13:39
URL: http://ensmakavmoten.blogspot.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Kardemummascones och kanelsmör? Ljuuuvligt, just give me sister. Låter faktiskt hur gott som helst.

Men du, kalljäst är faktiskt bara så gott... så ibland organiserar jag upp det, bara för att!

Svar: det ÄR hur ljuvligt som helst.
och ja, kalljäst är ju så gott, det är ju bara det att jag aldrig kommer ihåg att det är så gott på fredags- eller lördagskvällen när jag borde komma ihåg det...
Pernilla

2012-09-10 @ 21:36:55
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Eleonore

Tänk att ha dig till flickvän, sp glad man hade blivit av den mumsiga frukosten! Men nu har jag en gubbe son knappt vet va en visp är :P
Javisst är burkarna utsöta, tycker absolut du ska ta en titt förbi maxi!

Svar: hahaha, men det är likadant med min också, men han är väldigt bra på att diska, städa och tvätta så det gör liksom inte så mycket ;)
Pernilla

2012-09-11 @ 18:49:34
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0