Man kan inte göra alla nöjda.

Men det här var ju en rolig måndag. Måndagar brukar ju sällan vara jätteroliga, men när det regnar och samtidigt blåser så att regnet kommer vågrätt så är det ju ännu mindre roligt. Så jag tycker vi går tillbaka till torsdagen, för i torsdags var det ju snart fredag och det brukar vara lite mer upplyftande. Även om man brukar säga att det bästa med måndagar är att det är sju dagar kvar tills det är måndag igen.. Men nej. Vi återgår till torsdagen, för jag bjöd ju inte bara på läskigt grön fördrink då. Jag bjöd på andra saker också, till exempel en efterrätt som varken såg ut eller smakade läskigt. Och som nog kan pigga upp vilken måndag som helst.
 
Hallonkaka
 
100 gr smör
2½ dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
ca 1½ dl färska eller halvtinade hallon
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter.
Smält smöret och låt det svalna lite.
Blanda alla ingredienserna utom hallonen i en bunk.
Häll smeten i formen och strö över hallonen.
Grädda i ca 40 minuter.
Servera kakan med mangosorbet.
 
Man kan säkert servera kakan med vaniljsås eller vaniljglass om man vill också. Eller så kan man äta den bara som den är. Men det var väldigt, väldigt gott med mangosorbet till. Hallon och mango är ju ett äktenskap som bara inte kan sluta i tårar. Lyckotårar möjligtvis.
 
I helgen har jag gjort Pulled Pork, plötsligt händer det, tänkte jag skriva, men... efter 7 timmar i ugnen händer det snararare. Och så hade vi ju besök först av svärfar med fru och sen av Jenny och Tobias. Vi har dessutom varit vilse i Partille på jakt efter ett vitrinskåp och jag har gått loss i polkagrisaffären på Liseberg. Som jag har tjatat om violpolkisar sen i somras, och nu har jag mig äntligen en liten strut! Ni som gissar på att jag nu inte alls är lika sugen på det längre gissar precis rätt.
 
Nu ska jag vika tvätt. Det är ju rätt skönt att veta att man faktiskt inte behöver gå ut i det här vädret åtminstone om man inte vill, vi kan ju faktiskt sitta inne och mysa hela dagen. Det är inte så dumt!
 
Willy Mason - Waiter At The Station (Live)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Jahapp, då är det Skånevädret som nått er då, för fy attans vad det regnade och blåste här igår. Men idag, härligt!
Mango och hallon, låter som ett härligt par att ta till när man längtar efter sommaren... suck...

Svar: men nu längtar vi väl inte efter sommaren, nu längtar vi ju efter julen :)
Pernilla

2012-11-26 @ 17:53:15
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ja, underbar måndag! Jag och alla andra som inte ville vara ute samlades på IKEA idag. Hurra!

Svar: hoho, jag kan berätta att de åkte vidare till Ica Maxi sen på eftermiddagen...
Pernilla

2012-11-26 @ 18:20:59
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Nej, man kan inte göra alla nöjda... så är det! Man kan däremot säkert göra många nöjda med din hallonkaka :)

Svar: absolut! speciellt med lite mangosorbet till :)
Pernilla

2012-11-26 @ 23:00:36
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: hogie

Men du. Bor inte ni i Göteborg? Du borde vara van storm vid det här laget.

Svar: det är sant, men det har varit lite dåligt med stormar den här hösten så jag har väl blivit lite mesig...
Pernilla

2012-11-27 @ 10:33:44
URL: http://hogieskill.blogg.se
Postat av: Nina

Vad gott det låter med en fruktig kaka. Här är det grått och fuktigt. Perfekt väder för att baka något gott. MEN inte lika perfekt att ge sig ut och handla bak-ingredienser i... suck, vilka problem man brottas med...

Svar: det är samma här, sånt där yttepyttepytte regn som liksom tränger sig igenom kläderna utan att man riktigt märker det var det idag. inte alls roligt, så vi stannade inne och gjorde färdigt pepparkaksdegen som vi påbörjade igår istället :)
Pernilla

2012-11-27 @ 17:35:23
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Malin

Men hubba vad god den ser ut!

2012-11-27 @ 22:21:44
URL: http://getiton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0