Vi ska sätta eld på allt som vi tror på.

Okej, jag vet att jag börjar bli lite tjatig nu. Men det här med att förlova sig bjuder ju på nya bra saker hela tiden. Till exempel så har jag blivit med glassmaskin! Jag fick den i present av Jimmy i onsdags, och det var ju himla bra eftersom jag önskat mig en glassmaskin hur länge som helst. Och himla bra för Jimmy som alltid är den som äter upp all glass som vi köper hem. Igår invigde vi våran nya glassmaskin och jag vet redan nu att den kommer att bli en mycket kär familjemedlem. Speciellt när man kan göra såhär fina grejer med den:

Delicatobollsglass

för ca 4 portioner

5 dl mjölk
4 äggulor
100 gr socker (det är pyttelite mer än 1 dl)
1 tsk majsmjöl
4 st delicatobollar

Vispa äggulor, socker och majsmjöl tills det nästan vitnat.
Koka upp mjölken.
Vispa ner mjölken i äggblandningen under ständig omrörning.
Häll tillbaka alltihopa i kastrullen.
Låt sjuda under omrörning utan att koka upp tills blandningen tjocknat lätt.
Ställ åt sidan för att svalna och låt sedan kallna helt i kylen.
Kör i glassmaskinen i ca 30-40 minuter beroende på vilken konstistens du vill ha.
Smula ner delicatobollarna i smeten medans den körs i maskinen.
Ät & njut som fan!

Ursäkta språket, men vissa saker är ju faktiskt så goda att det krävs en liten svordom. Delicatobollsglass till exempel, kräver absolut ett och annat kraftfullt ord för att beskriva hur gott det är. Det förstår ni kanske själva.

Jimmy gick hela dagen igår och planerade fram alla möjliga goda smaker man kan göra på glass. Jag tycker mest att kombon choklad, med annan choklad och choklad är god på glass. Men det är ju bara jag. Jimmy gick faktiskt inte hela gårdagen och planerade det, för på kvällen gick han ut och festade med sina kompisar.

Sen kom han hem klockan sex i morse och lät ungefär såhär:
- Pernilla... Pernilla... Pernilla, du måste hjälpa mig!
- Men vad är det?
- Jag har nån... hicka som gör att jag inte kan sova!

Här var jag ju tvungen att börja gapskratta fastän jag egentligen var ganska irriterad. Hicka? Man tänker ju att han ska vara halvt medvetslös eller någonting för att låta så hjälplös som han gjorde...
- Vad ska jag göra åt det?
- Du måste hjälpa mig!

Jag sa åt honom att hålla andan, sen tog han ett djupt andetag och somnade. Det funkade nog riktigt bra för han andas fortfarande inte. Skönt det, då kanske man får sova ifred inatt.

Simian Ghost - The Capitol

Kommentarer
Postat av: Malin

Låter som en alldeles magisk glass! Och du är så rolig!! Du borde låta Jimmy ta hand om dig nån natt i stället. Gå ut, dricka vin & fira förlovningen igen igen igen! Jag kan tänka mig att ställa upp som sällskap om det skulle va så ;)



KRAM, och hoppas att du haft en fin helg! (Med gotteglass och glassmaskin kan det väl iofs inte varit annat..)

2012-03-04 @ 17:01:14
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha, underbara ni är! Och du, klart man får vara prillig efter att ha förlovat sig, konstigt vore det väl annars? Delicatoglass lät otroligt gott! Vill testa, synd att vi gett bort vår glassmaskin....



Hur underbart är inte vädret förresten?? Helt galet, hoppas, hoppas inte det blir bakslag nu!



Kram

2012-03-04 @ 18:35:42
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Mårtenssons kök

Men oj, är det inte bäst du kollar till honom nu då, alltså om han börjar bli blå i ansiktet är det kanske bäst att du ger lite konstgjord andning, annars kanske det blir en väldigt kort förlovning...



Gillar glassreceptet, fler sådana goda kombinationer ser vi fram mot.

2012-03-04 @ 18:38:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Sia har ju haft en delicatobollsglass men kan tänka mig att hemmagjord är helt klart godast.

2012-03-04 @ 19:44:41
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: carolina -bakar bebis i magen & cookies i ugnen

Gott =) Ett av årets glassnyheter är ju just delicatobollsglass =)

Kul med en glassmaskin dock, det är jag i stort behov av som gravid kvinna känner jag ^^

2012-03-04 @ 20:48:28
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Kim

Jamendetärjuförtusangenialiskt!

2012-03-05 @ 14:10:23
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Nina

Delicatobollsglass låter ju som ett genidrag! När jag och bästisBellan tågluffade oss genom Europa för några år sedan tillbringade vi sträckan Nice-Montpellier med att skriva ner alla tokiga glass-sorter vi kunde komma på. En höjdare var till exempel vattensorbet...

2012-03-05 @ 23:24:27
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: blåbär

åh vad ljuvligt! jag vill också bli med glass-maskin!!!

2012-03-06 @ 19:47:25
Postat av: Emmy

Jag har använt min glassmaskin alldeles för lite sedan jag vann den. Men jag får faktiskt skylla lite på barnen som är så otacksamma. Vid flera tillfälle har förslagit att vi ska göra glass och de har då hellre velat ha smoothie. Vad är det för fasoner?!

Blanda i delicatobollar måste bli grymt gott.

2012-03-12 @ 22:59:04
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Lilla kråkan

Men jäklar en sån rolig idé! Jag som älskar delicatobollar, måste provas! tack för tipset!!

2012-03-20 @ 21:38:08
URL: http://lillakrakansskafferi.blogspot.se/
Postat av: Malin

Haha, du är underbar! Ja, klart man kan göra den själv, du är så smart, MEN, er ser inte ut att innehålla STORA bitar men det är väl kanske en smaksak ;-)
Kram

Svar: nej, vi hade nog i dem lite för tidigt så de blev lite mixade i glassmaskinen också, bättre att slänga ner dem alldeles precis i slutet så blir det större bitar :)
Pernilla

2012-10-05 @ 19:19:10
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0