Jag iakttar er allihopa och ser hur ni sjunker.

Det finns människor som inte tycker om äppelkakor. Jag har en liten känsla av att det är samma sorts människor som inte tycker om rabarberpaj. Jag grundar detta på att jag är en av dem. Jag har aldrig lärt mig att älska äppelkakor och äppelpaj med vaniljsås, jag tyckte det var så fruktansvärt tråkigt varje höst i skolan när vi av någon anledning skulle baka tråkiga äppelkakor och äppelpaj. Jag tror det är någonting med de där mjuka äpplena som gjort mig skeptisk. Det blir ju inte bättre av att jag inte tycker om vaniljsås heller. MEN! Nu har jag hittat ett recept på äppelkaka som till och med fått mig på fall. Hemligheten tycks vara honung och pepparkakskryddor i en härlig symbios.


Äppelkaka med honung och valnötter

2 dl flytande honung
120 gr smör
1¾ dl ljust muscovadosocker
2 st ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk pepparkakskryddor
2 st äpplen, skalade och hackade
100 gr grovhackade valnötter

Sätt ugnen på 180 grader.
Lägg honung, smör, socker och ägg i en skål.
Sikta i mjöl, bakpulver och pepparkakskryddor.
Vispa på elvispens lägsta hastighet tills allt är välblandat.
Rör ner äppelbitar och valnötter.
Häll smeten i en smord och bröad rund sockerkaksform och jämna till ytan.
Grädda i 50-55 minuter i mitten av ugnen.
Låt svalna något i formen innan du stjälper upp kakan.
Pudra kakan med florsocker.
Servera gärna kakan ljummen med en klick vaniljglass till.

Man kan för all del skippa valnötterna om man är nötallergisk, det blir nog lika gott ändå. Och ja, det är helt okej att baka äppelkakor i början av sommaren och att baka saker med pepparkakssmak är också helt okej. Det bestämmer faktiskt jag, det kan vara bra att få i sig lite pepparkakskryddor såhär års också så att man inte glömmer bort att vara snäll.

Nu ska jag faktiskt gå ut i solen på en kort liten lördagspromenad, det är så fint väder så jag kan inte låta bli. Fastän att jag är så förkyld så att jag faktiskt inte har någon röst överhuvudtaget, den försvann under natten. Måste varit den vilda AW'en jag och Evelina var på igår som är skyldig. Nåja, lika glad är jag för det, men gladast är nog Jimmy.

Here We Go Magic - Make Up Your Mind

Kommentarer
Postat av: Emmy

Jag har så svårt att förstå hur man inte kan gilla fruktpaj och vaniljsås. Inte ens om såsen är fint prickig av vaniljfrön? Fast visst, helst äter jag vaniljglass till pajer och kakor.

2012-06-03 @ 14:09:29
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

What!? Du är konstig du! Vaniljsås med fruktpaj är ju så gott! Jag tror jag testar denna med rabarber. Nötter och kryddor. Yammi!

2012-06-03 @ 20:48:13
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Nina

Jag är inte heller så förtjust i äppelpajer/kakor men är beredd att ge det en chans om nu du lyckats omvändas. Jag gillar dock rabarberpaj multum så där sprack den teorin.

2012-06-04 @ 23:04:55
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Everlasting

Jag gillar inte heller vaniljsås och trodde jag var den enda i världen som kände så. Men visst får man göra saker med pepparkakssmak på sommaren. För mig är just mjuk pepparkaka en sommarkaka medan de knapriga såklart hör till julen.

2012-06-10 @ 10:01:56
URL: http://everlasting.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0