Jag hoppas att jag ska hitta det jag tappat bort bland mina tankar.

Vad jag tycker om pannkakor, våfflor, plättar och sånt där är väl vid det här laget ingen hemlighet. Det är ju helt fruktansvärt äckligt och borde inte få kallas för mat överhuvudtaget, tycker jag. Fast egentligen är det ju sylt och grädde som jag inte är så förtjust i, pannkakor i sig är ju mest... Smet i en äcklig konsistens. Ändå får jag ibland för mig att jag ska testa att göra någon sorts pannkaksmat, för man vet ju aldrig om just DEN HÄR sorten är den som jag kommer att gilla. Så ikväll blev det polentaplättar till middag, såhär gjorde jag dem:


Polentaplättar

ca 8-10 st

10 gr jäst
2 dl ljummet vatten
2 dl mjölk
2 ägg
1 dl polenta
1½ dl vetemjöl
salt
1 liten burk majskorn
ca 100 gr riven ost

Lös upp jästen i lite av det ljumna vattnet.
Tillsätt resten av vatten och mjölken.
Låt majsen rinna av och tillsätt tillsammans med resten av ingredienserna.
Rör om väl och låt sedan jäsa i 20 minuter.
Stek plättarna med massor av smör.
Servera med en klick kesella, sallad eller vad du finner passande.

Vi har ju av naturliga skäl ingen plättlagg, så jag gjorde dem i vanlig stekpanna vilket såklart gjorde dem lite större i storleken. Var det gott då? Ja, det var faktiskt helt okej. Det smakade ju inte pannkaka alls, det var mer som en omelett med osten och majsen i. Sen om jag bara kunde lära mig att steka såna här grejer utan att de blir helt enormt tjocka och utan att sätta igång brandlarmet så skulle det vara ännu bättre. Men jag har ju hela livet på mig! Och eftersom jag övar ungefär en gång om året så kommer det troligtvis ta hela livet för mig att lära mig det också...

Och vet ni? Nu är jag lite gladare igen. Jag har inte gråtit på hela två dagar! Berätta inte det för Jimmy bara, det är ju ganska trevligt det här när han knappt vågar säga emot mig överhuvudtaget i rädsla för att jag ska få ett sammanbrott. Jag bara: "Jimmy, nu ska vi lyssna på Håkan Hellström varje dag, dygnet runt, jämt! Jimmy, nu ska vi bara se på filmer med Michael Cera! Jimmy, nu ska vi bara äta broccoli, champinjoner och lax! Jimmy, du måste köpa massor av prickiga klänningar till mig! Jimmy, vi ska gifta oss nästa vinter!" Och han svarar direkt: "Javisst älskling, självklart älskling!" Nu ska jag äta glass för det är jättevarmt ute. Och inne.

Grizzly Bear - Southern Point

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Börja inte lipa imorrn bara....;) Ska bli trevligt att ses. Och visst ska det bli kanooonväder!

2012-07-03 @ 21:32:04
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Emmy

Sssch... Vi ska inget säga.

Jag är inte heller nåot stort fan av pannkakor, våfflor och dylikt. Tyvärr går min och barnens smak isär här en aning...

2012-07-03 @ 23:17:55
URL: http://remsansbistro.blogspot.se
Postat av: Amy's piece of cake

Stackars Jimmy ;)



Här gillas dock pankisar, våfflor och annat mojs!



Hurra för sommaren som äntligen visar upp sig men förstår att du måste tycka det är mycket varmt...



Ett tips nästa gång du steker sådant här: ta ut batteriet ur brandvarnaren ;)

2012-07-03 @ 23:53:46
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/
Postat av: yasmine modell mamma och fru

ha en fin kväll

2012-07-04 @ 21:19:11
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Nope, vi tiger som muren, tysta om vad vi vet! Hoppas det håller i sej.



Minsann så hade du inte velat vara gäst vid vårt middagsbord i dag då, det serverades nämligen äggakaga och det är så nära pangkaka man kan komma nästan...

2012-07-05 @ 20:58:50
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0