Vem försöker du vara?

Kan någon berätta för mig hur man tar fina bilder på oxrullader? De behöver inte vara jättefina bilder ens, det räcker om rulladerna inte ser ut som bajskorvar på bilderna. Alltså, bli nu inte skrämda av bilden på våran söndagsmiddag. Den var god, jag lovar!

Fläsk- & brödfyllda oxrullader

för 4 portioner

ca 500 gr lövbiff
½ gul lök
persilja
salt
peppar
2 skivor mjukt bröd
ca 100 gr rimmat fläsk
6 dl köttbuljong

Sås:
2 msk vetemjöl
2 dl créme fraiche
ca 5-6 st cornichons
persilja

Lägg ut köttskivorna och banka till dem lätt.
Skala och finhacka löken.
Strö över lök, persilja, salt och peppar över köttet.
Skär bröd och fläsk i stavar.
Lägg bröd och fläsk på den breda änden av köttet och rulla ihop dem.
Fäst ihop med en tandpetare.
Bryn rulladerna i smör i en gryta.
Häll över buljongen och sätt på locket.
Låt sjuda i ca 8-10 minuter.
Ta ur rulladerna ur grytan och lägg dem under aluminiumfolie på ett fat.
Rör ner vetemjöl i skyn i grytan.
Låt koka någon minut.
Hacka cornichons och tillsätt i såsen tillsammans med créme fraiche.
Lägg tillbaka rulladerna i grytan.
Servera med potatismos och en grönsallad.

Riktigt gott. Alltså potatismos, det är så himla gott. Tänk att jag alltid glömmer det och så blir jag lika glad varje gång jag gör det för att det är så gott. Men det kanske är lika bra det, man kan ju inte äta potatismos varje dag...

Idag tog jag med Jimmy ut på en liten promenad. En liten promenad på 9 kilometer, hoho. Det var faktiskt trevligt, vi såg massor av fina hus som jag tyckte att vi skulle knacka på och göra en Zlatan hos. Nej, nu menar jag inte att vi skulle gå dit och bete oss som diviga as. Jag menar att vi skulle knacka på och säga att vi vill köpa deras hus.

Nu undrar jag mest var den här helgen tog vägen? Jag skulle ju vara superdupereffektiv och samtidigt vila mig som bara den inför kommande vecka som består av flera sena kvällsmöten på jobbet, samt inskolningar och hembesök... Puh. Nåja. Det ska nog gå bra det också. Jag får ju inleda veckan med lite sovmorgon, det är inte dumt det. Nu ska jag vika tvätt, då någon tog min teve för att titta på tölig handboll. Handboll, vilket trams!

Theme Park - Milk (Plaintext Kitsuné Mix)

Kommentarer
Postat av: Tess

haha tycker du lyckats bra med bilden jag! :) Ser delikat ut!

Och vilken vecka, heja dig, det fixar du nog galant! :)

2012-01-15 @ 22:16:47
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Nina

Visst är det ett gissel det där med att fota mat?! Ibland går det liksom bara inte att få till det. Men då är det ju bra att man har ord att ta till i stället. Och potatismos...jag gör samma upptäckt som du...vareviga gång! Det är gott!

2012-01-15 @ 23:01:19
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Malin

Låter jättegott men blir det gott när dom kokar så kort tid? När jag gör rullader så sjuder dom typ en timma minst, så att köttet blir så där mört så det bara faller sönder i munnen du vet? Blir dina oxå så? Rullade är så otroligt gott, trots att det ser ut som bajskorvar, folk borde våga sig på det, för det är ju inte ens svårt!



Regn och minusgrader idag, lyckad komo, INTE! Hoppas ni har bättre väder!

Kram

2012-01-16 @ 09:46:39
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Huvudsaken är att det är gott!!

Är oxå sugen på att göra en Zlatan. ofta. Saknar bara de där miljonerna...

2012-01-16 @ 11:28:20
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0