Det är dina ögon som lurar dig att tro på det du ser.

Jag tänker fortsätta lite grann på samma tema som jag hade igår. Nej, inte julsmaker. Utan sånt som jag egentligen inte är så förtjust i. Jag är ju inte särskilt förtjust i äpplen i kakor, eller egentligen äpplen i någonting annat än som äpplen och äppelmos. Äppelpaj, äppelkakor och äppeljuice går bort. Likaså är jag ju en sån där besvärlig människa som inte gillar smulpaj. Eller ja, smulet kan väl gå ner lite grann. Men inte så mycket, och vaniljsås tycker jag inte om någonstans överhuvudtaget. Men... (ja, självklart kommer det ett men) Jag har ändå bakat det idag. Fast med en liten twist såklart, någonting som gjorde det hela mycket bättre och godare. Den hemliga ingrediensen? Citron!

Äppelpaj med citrontwist

för 4 portionsformar

2 st stora äpplen
150 gr smör
2 dl socker
2 msk ljus sirap
5 dl havregryn
1 citron, skalet och saften

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj 4 stycken portionsformar.
Skär äpplena i tunna tunna klyftor.
Lägg dem i botten på formarna.
Blanda ihop smör, socker, sirap och havregryn till en smulig massa.
Riv ner skalet och pressa ner saften från citronen och blanda.
Smula degen över äpplena.
Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter.
Servera med vaniljsås/glass/vaniljvisp.

Vaniljvisp tycker jag faktiskt att är ganska gott. Mycket bättre än vaniljsås i alla fall. Vaniljglass funkar ju också, men då måste pajen vara varm. Det måste den annars också tycker jag förstås, förstår inte alls hur folk kan tycka det är gott med kall fruktpaj. Och Charlotta, jag åt äppelbiten som ligger där bredvid till mellanmål, så nu behöver du inte fundera över. Här går ingen mat till spillo bara för att det ska bli fina bilder inte!

Jag fick aldrig se på min dåliga serier igår. Min mamma ringde så Jimmy vaknade och kom och tog över teven. Jag förstår inte ens varför man måste se en hel handbollsmatch? De gör ju mål hela tiden så det räcker väl om man ser de sista fem minuterna? Om ens det. Handboll är för killarna som var för mesiga för att spela fotboll. Och fotboll är för killarna som var för mesiga för att spela hockey. Och innebandy är för killarna som är mest upptagna med att fixa håret och egentligen inte kan hantera en boll.

Massive Attack - Atlas Air

Kommentarer
Postat av: Elinor

Det ser fantastiskt gott ut! Visst är det mycker roligare att servera pajer i portionsformar? Gulligare på något sätt!

2012-01-19 @ 10:26:31
URL: http://elinorso.se
Postat av: Lollo

Så underbart med dina kommentarer om killar som spelar fotboll, hockey, innebandy osv. Jag skrattade högt!

2012-01-19 @ 11:48:04
Postat av: sofie mumsfillibaba

Haha.... tycker också det räcker att se de sista fem på handbollen.

Fin form!

2012-01-19 @ 20:40:38
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Ojdå, handboll är väl i princip det enda som visas på vår tv i sportväg... men så bor vi ju i en tvättäkta handbollsstad också, så det finns väl i blodet... Inte vårt fel alltså:)

2012-01-19 @ 20:56:07
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Charlotta

HAHA! Vad bra, jag var orolig där ett tag...!

2012-01-20 @ 13:13:00
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0