De håller ett vakande öga över ditt tillfrisknande.

Jag tänkte att jag skulle ta och berätta vad jag bjöd på för gott under våran matbloggsträff. Vi brukar inte bestämma att den eller den ska ta med det eller det utan man får ta med sig det som man vill, vare sig det är salt eller sött, matigt eller godis. Fast ibland brukar vi försöka ha nåt litet tema att gå efter och den här gången blev temat Sensommar. Så det var mycket bär och grönsaker som det bjöds på.

Själv gjorde jag en frozen cheesecake, jag är ju inte alls förtjust i bakade cheesecakes, förstår faktiskt inte alls vad som är så gott med sådana. Men frysta cheesecakes, det är ju nästan som glasstårta och det kan man ju faktiskt inte ogilla! Det blev en med vit choklad och lime i och för att passa in på sensommartemat så gick jag till fruktaffären och plockade lite polska blåbär att ha ovanpå också.

Frozen cheesecake med vit choklad och lime

Botten:
200 gr digestivekex
1 dl smält smör
1-2 tsk kanel

Fyllning:
200 gr vit choklad
2 äggulor
400 gr philadelphia
2 st lime, rivet skal från
3 dl vispgrädde
2 äggvitor

Garnering:
Blåbär, eller andra bär som du tycker om

Sätt ugnen på 200 grader.
Krossa kexen till smulor och blanda med smält smör och kanel.
Tryck ut i en pajform med löstagbar botten.
Grädda skalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Låt det svalna.
Smält den vita chokladen och låt svalna något.
Rör hastigt ner äggulorna.
Blanda sedan med philadelphian till en jämn smet.
Riv ner limeskalet.
Vispa grädden ganska hårt i en separat bunke.
Vispa äggvitorna till hårt vitt skum i en tredje bunke.
(Allt för att göra den som är ansvarig för disken hemma överlycklig.)
Vänd ner grädde och äggvitor i chokladsmeten.
Häll smeten i formen.
Ställ in i frysen i några timmar, gärna över natten.
Ta ut ca 15 minuter innan servering och garnera med bär.

Gott! Och mäktigt. Frysta cheesecakes alltså, det går minsann att äta det. De där ugnsbakade varianterna kan ju gå och göra nåt helt annat, nån helt annanstans. Nu har jag visserligen aldrig testat ugnsbakade cheesecakes med chokladsmak, är det någonting värt att testa tycker ni? Jag gillar ju maffiga chokladkakor... Ah, så mycket att baka, så lite tid. Ehm. Ja. Okej, jag har ganska mycket tid nuförtiden, men någon måste ju äta upp allt som man bakar också. Nu ska jag gå och kramas med en deg som står på jäsning i köket!

At The Drive-In - This Night Has Opened My Eyes

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vilken fräsch smaksättning, mums!

2012-08-23 @ 13:04:29
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Eftersom Tobbe tjatat i veckor på mig att vi ska göra en frozen cheesecake kanske jag ska föreslå denna goding! (Känns pinsamt såhär i efterhand att jag inte fattade att det var digestive + kanel först i botten. PINIGT) Men jag tyckte den höll ihop bra ändå, med tanke på att den stod framme ett bra tag. Kanske chokladen som håller ihop? Hur som, supersmaskig!

2012-08-23 @ 19:05:34
URL: http://halv8hosmig.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Den var väldigt maffig och god! Att åka ända till Polen för att plocka blåbär ät inte illa det...

2012-08-23 @ 20:20:59
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Emmy

Håller ännu en gång med dig. Ska det vara cheesecake så ska den vara frusen. Jag tröttnar aldrig.

2012-08-23 @ 22:22:16
URL: http://remsansbistro.blogspot.se
Postat av: Plommonet

Det tog OTROLIGT lång tid för mig från det att jag hade ätit min första cheesecake (en frozen variant) innan jag ens förstod att det fnns cheesecakerecept som var menade att baka i ugn. Pff säger jag. Frozen cheesecake for the win! =D

2012-08-24 @ 20:12:04
URL: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Håller med dig ang cheesecake, frysta är bara SÅ goda!

2012-08-24 @ 20:53:52
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Charlotta

WOOP WOOP! Låter grrrryyyyyyyyyyymt goooott!

2012-08-25 @ 10:23:30
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

lät ju sjukt gott!

2012-09-04 @ 13:18:53
URL: http://emmasays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0