Fatta grejen.

Jäkla förkylning till att vara envis alltså. Nu har den flyttat sig från näsan till halsen så jag kraxar lite. Men jag är väldigt mycket piggare än igår, igår låg jag mest på soffan och snörvlade. Idag känner jag mig rätt så pigg förutom att jag hostar och kraxar, men det kan man nog leva med i några dagar.

Häromdagen var jag på kvällsfika hemma hos Charlotta tillsammans med Sofie och Michael. Det blev lite knytis så Charlotta stod för tak, pålägg, te, hemmaodlade tomater och hennes pappas inlagda gurkor som var galet goda. Michael hade köpt massa fina goda ostar, som luktade betydligt värre än de smakade. Och Sofie bjöd på väldigt gott bröd. Men jag då? Hade inte jag med mig någonting? Jodå, jag bjöd på pumpamuffins:

Pumpamuffins

12 st

1¼ dl farinsocker
1¼ dl solrosolja
2 ägg
1,5 dl grovriven pumpa
1 citron, rivet skal från
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel

150 gr vit choklad

Sätt ugnen på 180 grader.
Häll upp sockret i en skål och krossa eventuella klumpar med en gaffel.
Slå i oljan och äggen.
Vänd ner den rivna pumpan och citronskalet.
Rör om smeten.
Blanda mjöl, bakpulver och kanel och tillsätt sedan i smeten.
Blanda smeten väl.
Skeda över smeten i muffinsformar.
Grädda i ca 18 minuter, känn efter med sticka så att de är torra.
Låt muffinsen svalna.
Smält vit choklad och doppa muffinsarna i den.

Höstigare än så blir det väl inte. Och jag vet inte vad pumpan heter, men jag använde sån där vanlig orange som man gör halloweenlyktor av. Det funkade minsann utmärkt det. Butternutsquash går säkert också finfint.

Eftersom jag är lite krasslig så har jag beställt hit en sjuksyster som ska ta hand om mig i helgen. Det känns himla fint det. När jag gick på högstadiet brukade samma sjuksyster ta med extra matsäck på friluftsdagar eftersom hon visste att jag var väldigt dålig på att ta med nåt mer än kexchoklad och coca-cola, hon brukade också ta med extra vantar och sockor till mig eftersom jag inte är så himla bra på att klä mig vettigt heller. Så nu förstår ni varför jag är förkyld, det är för att Sandra bor så långt bort och inte kan se till att jag klär mig ordentligt. Men nu sitter hon i bilen på väg hit tillsammans med sin Manboy och de ska komma och leka med mig och Jimmy hela helgen. Yay!

Håkan Hellström - Vi två, 17 år (Way Out West 2010)

(för att jimmy säger att jag är för sjuk för att gå på håkan ikväll. men jag svarar: "blablablabla, du fattar ingentiiiiiiiing.")

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Där kom de! Såå goda! Stackare dej att förkylningen inte vill släppa. Kolla in te´t på min blogg. Kan göra susen!

Hoppas du orkar samla lite krafter inför kvällen...

2011-09-16 @ 11:50:29
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Vi håller tummarna för att förkylningen har släppt lite så att du kan träffa Håkan ikväll. Ha det så kul!



Har faktiskt funderat på ditt tips ang. boken på bibblan, men det känns som det skulle gå en hel vansinnigt massa papper till. Undrar om det inte blir billigare att "glömma" lämna tillbaka den då och sen aldrig mer låna några böcker?



Krya på dej-kramar från oss,

Ha en skön helg!

2011-09-16 @ 21:28:05
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: karin - trattoria

finfina muffins! :) krya på dig!

2011-09-17 @ 11:13:56
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh, pumpa är ju SÅ gott, speciellt i bakverk! Det låter helt ljuvligt, jag bara måste prova <3 Och en sådan sjuksyster vill jag också ha att ta till när jag är lite under isen! Hoppas du mår bättre nu <3

2011-09-17 @ 13:34:26
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Kim

Finfina muffins, det verkar som ni hade det mysigt! Gjorde också pumpamuffins, det var ett tag sedan, men det roligaste var när han "som inte gillar pumpa" tyckte att de var asgoda. Jag sa att det var morot. ha ha ha. Älskar att få folk att äta saker de säger att de inte gillar. (obs! dock inget man ska testa om det säger att de är allergiska!).

Hoppas Håkan skötte sig exemplariskt igår och krya på dig.

2011-09-17 @ 19:07:06
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Tina N

Hon får ju helt enkelt flytta till samma stad, som du! Någon ordning får det allt vara! ;) Ta lite te med rom under tiden! Hoppas att du har haft en trevlig helg!

2011-09-18 @ 17:28:01
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: carolina

Yeeey! Bästa middagsbjudningarna måste ju vara matbloggare emellan!

2011-09-21 @ 12:27:33
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0