Natt efter natt.

Nu tänkte jag gnälla lite om hur trött jag är. Men sen insåg jag att jag inte gör någonting annat nuförtiden. Tjata och tjata! Så nu tänker jag inte gnälla om det och gå och lägga mig istället. Godnatt! Nej. Vi är ju tillbaka i vardagen igen, föräldrarna har åkt hem, klockan ringer astidigt på mornarna och då blir det alltså... Kakor! Det här är förra veckans kvällskaka, jo för det blev faktiskt en till sist. Eller ja, det blev väldigt många kakor. Sisådär 50 stycken.

Nötdelikatesser

ca 50 st

150 gr blandade nötter (t.ex mandel, hasselnöt, cashewnöt, valnöt)
150 gr mjukt smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 ägg
5½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka nötmixen grovt.
Rör smör, socker och sirap poröst.
Blanda ner ägget och nöthacket.
Tillsätt mjölet, bakpulvret och vaniljsockret.
Arbeta samman till en deg.
Forma till fem rullar och lägg på bakpappersklädd plåt.
Grädda i 200 grader, ca 20 minuter.
Skär längderna i sneda bitar medan de ännu är varma.
Enjoy!

Receptet kommer, nästan som alltid, från en gammal tanttidning. Eller ja, inte så jättegammal kanske. Men från 2005 i alla fall. Fruktansvärt goda är de. Som kolasnittar med nötter i ungefär. Nomnomnomnom!

Annars håller jag på att få krupp för att västtrafik bygger om spårvägarna så jag måste åka hemifrån ännu en halvtimme tidigare än vanligt för att komma till jobbet i tid. Hur det ska funka de dagar jag redan åker med den första spårvagnen som går blir ju spännande att se, ska jag kanske få lov att sova på jobbet de dagarna den närmsta månaden?

Dessutom har vi besök av Patric och hans kaffemaskin. Jag vet inte varför han åker runt med sin kaffemaskin, men det gör han. "Det blir ju så jävla gott kaffe i den!" Igår skojade jag med honom och tyckte han skulle ha en chailatte redo åt mig när jag klev upp tio i sex i morse. I morse när jag klev upp var han på riktigt uppe och gjorde en chailatte åt mig. Undrar om han gör samma sak åt mig imorgon när jag ska upp halv fem?

Och hörni. Glöm inte att tävla härunder! Hittills är det inte en enda seriös människa som skickat in någon historia, så det räcker ju om du skickar in en så vinner du. Någonting borde ju ha hänt i era kök? Skära av fingret på mixern/glömma spisen på så brandlarmet går/vispa grädde till smör. Eller är det bara jag som ibland misslyckas i köket?

Laura Marling - All My Rage

Kommentarer
Postat av: Kim

Vilken fin ny design du har! Är det du som har gjort den? Eller Jimmy kanske?



Kan man få numret till den där Patric? Eller så kan du ge honom min adress så kan det stå en chai latte utanför dörren imorgon bitti. Ja?



Ja, hon är superduktig Elinor! Och snäll och rolig. Och så gillar hon att baka. Vi ska baka i en sån där vededlad ugn på söndag.

2011-10-25 @ 21:16:23
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Klart du är trött när du får gå upp så ap-tidigt! Inte normalt. Här har vi sovmorgon varje dag!:)

2011-10-25 @ 22:06:44
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Så fint du har fått det här då, ljuvliga prickar i massor. Och vad annat ska en prinsessa ha, om inte lila färg?

En kringresande med kaffemaskin, det låter väl något det. Den moderna formen av gamla tiders luffare? :)

2011-10-26 @ 19:35:07
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Maria

Vilka smaskiga recept du har här! Ska baka ett antal till ett kalas i helgen, tack! :)

2012-01-18 @ 10:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0