Vi kan väl skylla på himlen här uppe.

Nu börjar det märkas på mitt humör att jag inte fått vara för mig själv på flera veckor. Jag pendlar mellan glad till ledsen för absolut ingenting till väldigt hatisk mot hela världen på bara några sekunder. Det känns liksom lite som ett kli i hela kroppen. Men tänk sen om tre veckor när jag har min första helt oplanerade helg på flera månader, vad jag ska njuta då av att göra absolut ingenting. Tills dess gäller det att bita ihop och hålla humöret uppe. Varje gång någon säger "hålla humöret uppe" så tänker jag på blåbärssoppa, jag vet inte varför. Kanske att jag tänker att man måste hålla humöret uppe när man åker Vasaloppet och då dricker man ju massor av blåbärssoppa...

Något som jag skulle behöva nu är kvällskakorna jag bakade förra veckan. Visst brukar kvällskakan alltid vara god, men ibland är den ju sådär extra mumsig. De här kakorna är såna som man inte kan låta bli att ta en till av fast man är alldeles proppmätt redan. Testa att baka dem ni också, ni kommer inte att ångra er en sekund.

Chokladspeglar

ca 40 st

Botten:
4½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
200 gr kallt smör
1 äggula (spara vitan)

Mandelsprits:
300 gr mandelmassa
1 äggvita

Chokladfyllning:
1 dl vispgrädde
175 gr mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda snabbt ihop degen till kakbottnarna i en matberedare.
Linda in i plastfolie och vila i kylen ca 30 min.
Riv mandelmassan och blanda med vitan till en smidig smet.
Kavla ut degen och ta ut runda plattor med form eller glas.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
Spritsa ut en tunn kant av mandelmassesmeten runtom på varje kaka.
Jag la smeten i en plastpåse och klippte ett litet hål i ett hörn att spritsa med.
Grädda kakorna i ca 12 minuter och låt sedan svalna.
Koka upp grädden och dra av kastrullen från värmen.
Hacka chokladen och rör ner i grädden tills den smält.
Fördela chokladfyllningen i kakorna.
Dekorera gärna med en god chokladgodis.

Jag gjorde bara en halv sats av detta receptet, för jag tänkte att vi behöver ju inte 40 kakor på två pers. Men det fick jag ångra ganska snart. Självklart behöver man 40 kakor på två pers, annars får man ju bara tio var! Det räcker ju inte länge alls.

Idag har jag förresten fått äta både lax och broccoli, woohoo! Broccoli två gånger dessutom, både på jobbet och hemma till middagen. Nu kommer jag bli stor och stark som en häst. Åtminstone som en liten ponny. Nu ska jag dricka te och titta på Hart Of Dixie. Åh. Vad jag stör mig på folk som säger "masar" om alla som är från dalarna. Typiskt stockholmare som låtsas vara allmänbildande. Mas = Kille. Kulla = Tjej. Ska det vara så jävla svårt?! Jag behövde bara få ur mig det. Så. Nu är jag lugn.

Invasionen - Martyrskap

Kommentarer
Postat av: Anabanana

Ville bara säga att du är min favorit prick <3

2011-11-02 @ 20:23:50
URL: http://anagoesbananas.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Berg och dalebanehumör brukar vi kalla det här hemma, en viss fru kan också lida av det ibland (av precis samma orsak som du)! Som tur är så är det lätt att bota, tack och lov för alla runt omkring...

Hoppas helgen går din väg och att du får tid för återhämtning,

kram!

2011-11-02 @ 21:05:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: anna

åh gott!



sv: ja håkans kärlek är ett brev är hjärtskärande vacker. ingen låt jag blir pepp av dock utan snarare ledsen. men en av hans finaste låtar utan tvekan.

2011-11-02 @ 21:20:10
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Malin

Mums vilka kakor!!! Precis i min smak, tyvärr nog inte i Magnus för han gillar inte madelmassa (jag VET, och honom är jag gift med!!)

Hoppas du snart bara får vara då, utan en massa uppbokat, det behövs jag vet, jag är likadan. Vi vill helst bara vara vi två på helgerna (och vi tre men Benjamin är ju alltid med), nu när första kullen valpar är leverade så blir det lite lugn innan det börjar om med nästa.



Kram

2011-11-03 @ 08:47:42
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Kim

Sådan kan jag också bli, oavsett hur många roliga och spännande saker som är planerade. Låt mig bara få skrota runt i pyjamasbyxor - tacksåmycket!

Jag är för dålig på småkakor alltså, det får bli bättring. Kakorna ser asgoda ut ju.

2011-11-03 @ 13:24:24
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: EVELINA - DRIVER FÖRETAG OCH SKRIVER ROMAN!

Ser jättegott ut! Stort tack för receptet! =)

2011-11-09 @ 21:53:29
URL: http://evelinaknipstrom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0