Nu skrämmer du mig.

För ett tag sen var det någon (jag har glömt vem, förlåt) som skrev och tyckte att jag skulle lämna tips på saker som går snabbt och enkelt att baka och som man kan slänga ihop trots att man inte har så mycket grejer hemma. Den vanligaste nödlösningen brukar ju bli kladdkaka eller sockerkaka, men om man vill ha någonting som håller lite längre så är småkakor det ultimata. Och vill man göra en småkaka som går enkelt att göra utan knappt några ingredienser alls, då gör man dessa små sötnosar:

Vaniljhorn

ca 20 st

2½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk strösocker
100 gr smör

strösocker att doppa kakorna i 

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda snabbt ihop alla ingredienserna till en deg.
Har du en matberedare så gör det i den så går det ännu fortare.
Plasta in degen och låt den vila i kylen i 15 minuter.
Rulla ut degen till fingertjocka längder, ca 7 cm långa.
Böj varje längd lite grann så de ser ut som horn.
Grädda i mitten av ugnen ca 13 minuter.
Vänd kakorna i strösocker direkt de kommer ur ugnen.



Och så var det med det. Svårare än så behöver det inte vara. På en halvtimme har du ett helt gäng goda kakor. Som dessutom kan stå i en skål på bordet och se hemtrevliga ut också. Det är fint det.

Idag verkar vädergudarna ha bestämt sig för att vi har haft alldeles för ensidigt väder de senaste veckorna så de slog till med alla väder på samma gång. Började morgonen med snö, sen tog vi solsken, sen tog vi liten hagelskur och massa regn och nu är vi tillbaka på solsken igen. Lite åska på det här kanske? Då har vi ju fått med det mesta och så kan vi återgå till det där ensidiga soliga varma som vi vant oss vid. Annars har jag plåster på hela händerna ungefär för jag river mig på allting som går att riva sig på. Min mobiltelefon till exempel, det är ju helt normalt.

Alessi's Ark - Must Have Grown

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vaniljhorn som är så gott :-)

2011-05-03 @ 20:19:36
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Mårtenssons kök

Jodå, alla fyra årstider på en och samma dag. Perfekt för en utflykt till stranden och grilla korv, det gjorde nämligen Ankis jobb idag...

2011-05-03 @ 21:53:23
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag har aldrig smakat dessa små godingar men det ska det bli ändring på, dom måste jag ju baka, låter ju inte ens svårt ju.

Även här har vädergudarna "lekt" med oss och började med två timmar snöstorm och nu solsken, blä för vädret som det har varit senaste veckan :-(



Kramar

2011-05-04 @ 12:43:28
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Vaniljhorn blev tidigt en av mina favvisar bland småkakor. Kanske just för att man måste baka dem själv, de finns nästan aldrig att köpa.

2011-05-05 @ 22:42:25
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Maria

De där såg ruggigt gott ut! Dessa ska nog bakas närmsta dagarna! :) Kan de frysas tro?

Ha de underbart!

2011-05-24 @ 16:59:03
URL: http://mariaelisabeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0