Ungdomen känner ingen smärta.

Seså, lugna och fina. Jag har inte tagit en överdos hamburgare, ej heller dött av abstinensbesvär. Jag mår alldeles utmärkt. Däremot hade jag en muffins-incident igår som gjorde mig lite smått aggressiv. Jag skulle baka finfina muffins, och allt gick jättebra tills att jag hällde smeten i muffinsformar och ställde dem i ugnen. Nästa gång jag tittade in i ugnen hade alla formarna vikt sig, vilket gjort att smeten runnit ut över hela plåten och i ugnen och allt var förstört. Såklart lyckas Jimmy pricka in att ringa precis samtidigt och jag började såklart stortjuta (För er som undrar så; Ja, jag uttrycker alla mina känslor genom att börja gråta.) och skulle minsann aldrig baka någonting mer igen i hela mitt liv! Det höll i ungefär 10 minuter, sen satte jag igång med en ny sats som till sist faktiskt blev såhär bra:


Lingon- & Blåbärcupcakes

12 st

3½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
en nypa salt
125 gr smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl lemon curd
1½ dl mjölk
1 dl lingon
1 dl blåbär
1 dl lingonsylt

Frosting:
1 dl cream cheese
1 dl marshmallowfluff
en näve lingon

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, bikarbonat, salt och bakpulver i en bunke.
Vispa ihop smör och socker så det blir fluffigt i en annan bunke.
Tillsätt äggen, ett i taget medans du vispar.
Tillsätt vaniljsocker och lemon curd.
Tillsätt mjölken och mjölblandningen lite i taget.
Lägg undan vispen och rör ner lingon och blåbär.
Fördela smeten i muffinsformar.
Toppa med en liten klick lingonsylt på varje muffins.
Ställ in i ugnen i 20 minuter.
Rör ihop frostingen.
Låt muffinsarna svalna och bred sedan på frostingen.
Ät och ha det bra!

Andra omgången stoppade jag formarna i en muffinsplåt först, sedan läste jag på förpackningen och där stod det minsann pyttelitet på den att man måste göra så för att de ska "behålla formen". Jag tänkte ju att en muffinsform är en muffinsform liksom, och ska hålla för muffins. Jag är så dum! Receptet kommer från boken Kärleksmums förresten, tyvärr har de i boken glömt bort att skriva ut när mjölblandningen ska ner i smeten så jag chansade lite. Den kanske inte ska vara med i smeten alls, den kanske bara ska stå där i en skål i all evighet, vad vet jag.

Jag vet faktiskt massor av saker. Som att jag ska äta lite apelsin nu så att jag står mig tills det är dags för middagen. Om jag orkar hålla mig vaken vill säga, nu är det riktigt sömnigt.

Lykke Li - Sadness Is A Blessing

(för jag var inte alls förtjust i hennes första album och förstod aldrig hajpen, men det här är ju så himla mycket bättre! bra där!)

Kommentarer
Postat av: Malin

Borde inte smeten hålla sig i formen ändå? Jag menar, kunde man inte baka dom då innan muffinformarnas tid, va, va?? Det är nånting att tänka på, rent av forska i!

Tur att tårarna tog slut och envisheten segrade så du fick dina goa muffins trots allt och du inte höll fast vid ditt dumma löfte om att aldrig baka mer. Var skulle jag då fått min bakinsperation ifrån??



Hoppas du håller dig vaken, och en apelsin, vad är det att hålla hungern borta med? ;-)

Kram

2011-03-02 @ 17:14:34
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Skam den som ger sig! Resultatet ser smarrigt ut!!

2011-03-02 @ 17:47:09
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Det gäller att inte ge upp :D Jag kan två av dom där, tack! :)

2011-03-02 @ 17:54:10
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Mårtenssons kök

Tänker precis som Malin, hur gick det till när det inte fanns muffinsformar?

Hur som haver så låter det faktiskt som det blev en bra 2:a chansen, frostingen:)

2011-03-02 @ 21:15:11
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: charlotta

men seriööööst, hur irriterande är inte det då?! som när jag gjorde knäck i superfina formar från lagerhaus, och alla fastnade... grrrrrr.

2011-03-02 @ 22:32:37
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: hogie

Blåbär! Världens godaste.

Alltså. Ja. Jag gillar ju egentligen Daniel Adams-Ray. Eller gillar och gillar.. Jag tycker att han är vansinnigt mycket bättre än Oskar Linnros. Men skulle aldrig få för mig att spotifya Adams-Ray. Orka lyssna på hans efterblivna uttal. Det låter liksom som att hakan hänger löst. Gå till en sångpedagog för tusan!

2011-03-03 @ 10:34:06
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Anna

Verkar supergoda!

2011-04-30 @ 12:37:01
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0