Låt mig få stanna där och då.

Jaaa. Jag inser det ironiska med att jag gör en hejdå till vintern-gryta och vaknar morgonen efter till en helt snövit värld, vi har alltså haft barmark här i Göteborg i några veckor så det var inte riktigt vad jag räknat med. Men nu har vi lärt oss det, det går alltså inte att muta bort vintern med grytor. Jag har aldrig försökt muta bort vintern förut för jag är ganska mycket en vintertjej faktiskt, så det är kanske inte så konstigt att det gick som det gick. Men om det är vinter utanför så har man en bra anledning att stanna inne och baka, så det är vad jag har gjort idag. Man måste ju ha nåt gott till helgen. Idag blev det muffins, och de ser ut såhär:


Chocomockamuffins

12 st

100 gr mörk choklad
150 gr smör
1 ¾ dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 ²⁄³ dl vetemjöl
40 gr chokladöverdragna kaffebönor
1 msk starkt kaffe

Glasyr:
100 gr smör
ca 2-3 dl florsocker
1 msk starkt kaffe

Garnering:
Kakao
Chokladöverdragna kaffebönor

Sätt ugnen på 180 grader.
Smält den mörka chokladen och låt den svalna.
Vispa ihop smör och socker till en vit fluffig smet.
Tillsätt äggen, ett i taget under vispning.
Rör sedan ner den avsvalnade chokladen och kakao.
Tillsätt mjölet och rör till en jämn smet.
Tillsätt till sist kaffebönor och kaffe och blanda väl.
Klicka ner smeten i muffinsformar.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Låt muffinsarna svalna.
Blanda ihop ingredienserna till glasyren till en jämn smet.
Bred glasyren över muffinsarna.
Pudra över kakao och dekorera med kaffebönor.

Och sen äter ni alla 12 precis innan ni ska gå och sova sen så blir det kanoners. Eller njae, kanske inte. Jag är ju inget fan av kaffe, men choklad och kaffe tillsammans i kakor och sånt. Det gillar vi! Undrar om jag ska börja äta en sån här till frukost varje morgon så kanske jag är lite piggare på jobbet?

Nu har jag absolut ingenting mer på hjärtat, vilket kanske är tur för allt jag skriver nuförtiden verkar ju naturen vända emot mig, så nu ska jag fortsätta att gå och smygäta på kaffebönorna som blev över, de är så himla bra på att småäta på. Knapriga och lagom stora. Knaperi-knaperi-knus.

Pete MacLeod - To Stay By Your Side

Kommentarer
Postat av: Emmy

Samma för mig. Basunera ut att jag köpt en sådan fin vårväska och så pang blr det snö igen. Rub it in, Mr Winter...

Men de där muffinsarna skulle jag gärna mumsa i mig. Kanske inte istället för dagens första kopp kaffe, men sen, hela dagen :-)

2011-03-18 @ 20:31:44
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Men så skönt för andra som drabbats av snön att ha någon att skylla på:) Här har vi fortfarande barmark och det hoppas vi att det förblir, så våga dej inte på några fler mutförsök...



Ha en finfin helg!

2011-03-18 @ 21:19:40
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Mums, verkar minst sagt gott!! Din blogg gör mig alltid sugen på att baka. >.<



Kram

2011-04-06 @ 14:57:51
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0