Du är verkligen vacker när du dricker ditt billiga rödvin.

Idag har jag bjudit Jolin och Evelina på Laxplanka. Det tyckte jag var trevligt. Det tyckte de också hoppas jag. Jolin var mest fascinerad över hur plankan lyckades hålla sig så varm så länge. Och nu kan jag berätta att planksteken har sitt ursprung i Ungern där det serverades redan år 1900 på en berömd restaurang i Budapest. Jag tycker faktiskt det räcker som förklaring till varför maten serveras på en planka, porslinet hade helt enkelt inte kommit till Ungern ännu på den tiden och därför åt de på plankor och sedan kom det väl någon von Schenken eller nåt sånt dit från Sverige och fann det oerhört pittoreskt. Okej, nu fabulerar jag hejvilt här men det där om att den har sitt ursprung i Ungern stämmer faktiskt, det var det enda jag fick fram på google. Det räcker väl så, Evelina?

 

Jag bjöd faktiskt på fler saker än laxplanka, men det andra återkommer jag med en annan dag. Nu ska jag dricka upp mitt te och sen ska jag gå och lägga mig så jag orkar jobba imorgon. Jo, jag är fortfarande sjuk, jag ignorerar det bara tillfälligt.

 

Steve Forbert - Complications


Kommentarer
Postat av: Charlotta

Men alltså, jag vill göra en veg-planka! Vart köper man plankjävlarna?! Är det bara att skära till själv eller?

2011-07-26 @ 23:02:25
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: jolin

Mmm.. mycket trevligt, är nöjd och mätt.. men lite sugen på mer laxplanka. Kan vi inte alltid äta på planka hos dig? Det var både roligare och godare än vanligt. Skriv om den läskande drinken och den smarriga efterrätten och roliga leken också en annan dag. God natt från en nöjd middagsgäst

2011-07-26 @ 23:40:43
Postat av: Anna

Hej!

Jag såg för några inlägg sen att du tyckte Marabous choklad var god... den där med Lemonmousse i... I såna fall har jag ett tips till dig. Sia Glace Meringue LEMONCURD. En liten del av mig dog då jag åt den glassen. Den gjorde små fyrverkerier i munnen som inte ville sluta :) Här är en liten bild på hur förpackningen ser ut: http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglass/varldens-glass/glace-meringue-lemoncurd

2011-07-27 @ 17:13:45
URL: http://annamortensson.blogspot.com
Postat av: Michael

"plankjävlarna"... jag tror jag dör. visste inte ens att charlotta hade sådana ord i sitt vokabulär. plankmat är gott.

2011-07-27 @ 22:40:39
URL: http://lanternan.kokaihop.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0