Månskenet är det enda vi behöver.

Brr. Det är helt fruktansvärt kallt hemma hos oss. Och utomhus märkte jag när jag tog en promenad tidigare, men då rörde jag ju åtminstone på mig. Nu sitter jag mest inlindad i en filt och hinkar i mig te för att slippa frysa. Ett av våra element har gått sönder, vilket ju inte gjorde så mycket när det varit plusgrader några dagar. Men nu när det är -10 utomhus så känns det faktiskt. Så jag gjorde som jag brukar göra när jag fryser och drog igång ugnen. Även denna vecka kräver ju sin kvällskaka, även om den snart är till ända. Idag slog jag på stort och gjorde något som kräver lite mer arbete, men som absolut är värt det:

Aprikosringar

ca 15-20 st

7 dl vetemjöl
175 gr kallt smör
1 pkt jäst
¾ dl kaffegrädde
¾ dl kallt vatten
1 ägg
½ tsk kardemumma
½ dl malen sötmandel
1 st malen bittermandel
½ dl strösocker

1 ägg att pensla med

Garnering:
aprikosmarmelad
ca 1 msk vatten
ca 2 dl florsocker

Hacka mjöl och smör till en smulig massa.
Smula jästen i en liten bunke och rör ut den i grädden.
Blanda ned i smulblandningen.
Vispa upp ägget. Tillsätt ägg, vatten och kardemumma.
Blanda ner finmalen mandel och socker i degen.
Arbeta snabbt samma degen.
Baka genast ut degen till fingertjocka längder, ca 25 cm, som formas till ringar.
Låt ringarna jäsa under duk i ca 2 timmat på ett svalt ställe.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla ringarna med uppvispat ägg och grädda ca 5-7 minuter.
Låt ringarna svalna och bred sedan ett tunt lager marmelad på dem.
Rör ihop florsocker och vatten till en jämn tjock glasyr och ringla över ringarna.



Jag åt en sån här till mellanmål nyss, och det gjorde jag bannemej rätt i. Kalljästa grejer är nog mer min grej, visst man missar hela grejen med att gosa med en nyjäst vetedeg men jag tycker det blir mycket frasigare och godare än vanliga bullar. Fast så har jag ju aldrig varit en kanelbulle-tjej heller.

Nu ska jag dricka ännu mer te och titta på lite Criminal Minds tror jag minsann. Sen ska jag hem till fröken Jolin och bli bjuden på 3-rätters. Det blir fint det. Hoppas hon har det varmare än vad vi har det här hemma. Isåfall kanske jag flyttar in.

Cee Lo Green feat. Phillip Bailey - Fool For You

Kommentarer
Postat av: Michael

:) bullar hit och överjäst dit. det får mig att tänka på vad en av instruktörerna sa på hotellet. vi snackade om alla vältränade triathleter och tvättbrädor, då sa hon att det var minst lika snyggt med en bagel-mage. härligt, för det är nog en sån jag har, tänkte jag.

2011-01-26 @ 17:53:56
URL: http://lanternan.kokaihop.se
Postat av: Mårtenssons kök

Både kardemumma och bittermandel, låter som något vi vill smaka på. Funkar det att provsmaka lite från skärmen tror du?



Nu har vi bidragit ytterliggare till att säkra chipsproduktionen lite, 2 påsar står och väntar på helg i skafferiet!

2011-01-26 @ 19:06:01
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Rebecca

Oh gott... behöver man ha pålägg på dem, eller är det mer som kaka än som typ bagel?

2011-01-26 @ 20:24:55
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Malin

Visst är det kallt? Fast vi har fortfarande kvar snö åtminstone så det känns som vinter. Däremot så får jag inte elda i kaminen idag för sotaren ska komma :-(



Himmel vilka goda "munkar", dom skulle jag vilja prova, lät lite mäckigt bara som den småbarnsmamma jag är=dåligt med tid.... Får nog nöja mig med min kladdkaka eller något annat lätt tills sonen behagar växa upp ;-)



Kram och ring hyresväden så han får fixa elementet, eller äger ni? Då får du ringa Jimmy, den egen handy-man ;-)



2011-01-27 @ 08:00:11
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: charlotta

men hallååååå, hur gott låter inte det? aj wånt. naaaooo! hur går det med det superduperhemligamegaprojektet? vavava?

2011-01-27 @ 20:34:05
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Lägg av ni två o tissla och tassla! Lova att berätta när vi ses!



Lite bitigt idag. -12 när jag cyklade till jobbet i morse. Uppfriskande!!:)

2011-01-27 @ 21:38:27
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0