Försök att sudda bort det här från svarta tavlan.

Idag hade jag faktiskt inte ens tänkt bjuda på en dagens middag, för jag tänkte ändå bara slänga ihop en enkel wok och det är väl inte så mycket att komma med. Men så råkade jag slänga ihop en enkel wok som smakade helt sjukt gott, så då måste jag ju faktiskt dela med mig. Man ska inte sitta och hålla på sånt, det är bara snålt. Och snål, det är jag verkligen inte. Jag är som en enda stor tårta av generositet. Typ. Så nu ska ni också få se det goda jag åt och veta hur jag gjorde, så att ni också kan få laga det. Här kommer, varsågod:

Apelsinwokad lövbiff

För 2 pers

200 gr lövbiff
ca 1,5 cm färsk ingefära
1 röd chilifrukt
3 st vitlöksklyftor
ca 200 gr findus wokgrönsaker gold
1 apelsin
2 msk soja
1-2 tsk sambal oelek
1-2 msk jordnötssmör
(chili lime-krydda)

Skala och finhacka ingefäran och vitlöken.
Kärna ur och finhacka chilin.
Strimla lövbiffen.
Hetta upp olja i en wokpanna.
Låt ingefära, chili och vitlök fräsa i oljan någon minut.
Tillsätt lövbiffen och bryn några minuter.
Tillsätt wokgrönsakerna och låt dem bli genomstekta.
Riv över skalet från apelsinen och pressa ner saften.
Tillsätt soja, sambal och jordnötssmör.
Låt wokas ihop någon minut.
Smaka eventuellt av med lite kryddor.
(Jag tog lite chili lime-krydda.)
Servera woken med jasminris.

Är ni allergiska mot jordnötter så skippa det bara, det blir nog lika gott ändå. Och angående kryddan så tog jag så lite så jag vet inte om det gjorde sån skillnad, så känn inte att ni ska behöva springa ut och köpa en sån om ni inte har den. Fast den är å andra sidan en jäkla fin krydda, så den är värd ett köp. Synd bara att jag lagat en sjukt god middag och så ligger Jimmy och sover så jag fick äta den ensam. Han borde ha på plytet. Och det ska han få sen också.

Nu ska jag titta på På Spåret, dricka te och äta choklad. Jag tror jag är allergisk mot jordnötter, nu kliar det som tusan på kinderna. När vi var hos Jimmys mormor åt jag jordnötter och fick värsta utslagen runt hela munnen som försvann på en gång över natten sen när jag slutade äta. Fast det brukar ju gå bra att äta det i kakor och sådär. Konstigt det där. Nu börjar det!

Pearl Jam - Yellow Ledbetter (Live on 10 Legs)


(och ibland undrar jag hur många år det ska behöva gå innan jag kan lyssna på pearl jam utan att få en klump i magen. fler än 8 tydligen.)

Kommentarer
Postat av: Anna

Wow! Det låter verkligen supergott!! Skulle passa in i min månadens kökskreation då temat denna månaden är citrus.

Ha det så fint. Kram

2011-02-11 @ 22:42:19
URL: http://kvinnan.blogspot.com
Postat av: Malin

Mums vad gott, allt med jordnötssmör är gott, typ... Har kopierat och mailat till maken som vanligt, det är han som skriver ut recepten på jobbet nämligen.

Fräck han är Jimmy som sov men å andra sidan är det ju han som förlorar på det, för jag räknar med att du åt upp hans portion oxå ;-), jag menar som straff om inte annat?



Näe, det blev faktiskt kanon väder här idag, strålande sol, -8 och pudersnö, morgonpromenaden med hundarna blev riktigt härlig!



Hoppas du inte är allergisk mot jordnötter på riktigt, det är ju så himla gott...



Kramar

2011-02-12 @ 11:54:12
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Recept på god wokad mat tages tacksamt emot.

Jag önskar ibland att Berra kunde sova över middagen, så jag fick mer själv. Han gör dessvärre aldrig det.

Låter som du håller på att utveckla en allergi mot jordnötter, var försiktig så du inte få en ordentlig allergiskreaktion. Nötter är luriga.

2011-02-12 @ 13:42:55
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Ibland är man bara så grym! LÅter supergott!!

2011-02-12 @ 18:36:55
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0