De är framtidslösa.

Vilken dag är veckans bästa dag? Pajdagen såklart! Tyvärr inträffar den inte varje vecka, men emellanåt dyker den upp. Och okej, den är kanske inte alltid veckans bästa dag, men ganska ofta. Senast vi hade pajdag var i söndags, och söndagar brukar ju vara sådär. Men det var en fin matdag! Världens bästa frulle och sen matpaj till middag. Den här gången blev det ingen traditionell paj utan en lite annorlunda sort, men den var väldigt god så jag tycker ni ska testa denna:

Köttfärs- & majsbrödspaj

för ca 4 portioner

ca 500 gr köttfärs
1 röd chili
1 rödlök
ca 8 st färska champinjoner
2 msk tomatpuré
paprikapulver
spiskummin
1¼ dl majsmjöl
1¼ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1½ dl creme fraiche
1 ägg

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och finhacka löken.
Kärna ur och finhacka chilin. Kvarta champinjonerna.
Bryn grönsakerna och färsen.
Tillsätt tomatpuré och smaka av med kryddorna.
Häll över i en pajform.
Blanda majsmjöl, vetemjöl och bikarbonat.
Rör ner creme fraiche och ägget i torrvarorna till en slät smet.
Klicka ut över färsen i formen.
Grädda i ugnen i ca 15 minuter, känn med sticka så att "majsbröden" är torra.
Servera med en god sallad och créme fraiche.

Enkelt och så väldigt gott! Jimmy gillade den också, kanske för att det inte var som en traditionell paj. Finfin mat när det stormar utanför, vilket det verkar göra mest hela tiden i dessa dagar.

Den fina snön som jag var så glad över är såklart bortregnad igen. Natten till i onsdags åskade det till och med. Hur normalt är det i december? Så jag var sådär lagom pigg när klockan ringde klockan fyra i onsdags morse efter en hel natt med åska och hagel. Igår gick jag och la mig halv nio men var ändå lika trött när klockan ringde 04.00 i morse igen. Blaaah. Imorgon har jag sovmorgon ända till klockan 06.00 och så är det ju fredag också!

Nu sitter jag och väntar på att våran nya soffan ska dyka upp. Vi köpte ju en förra hösten men den kändes lite omodern nu så vi köpte en ny. Det är så kul att man bara kan köpa en ny soffa sådär när man känner för det! Nej. Nu skojar jag bara. Den vi köpte förra hösten har blivit missfärgad, så vi ska faktiskt få en ny på garantin. Jag bakar pepparkakor i väntan på soffan, undrar om budkillarna skruvar ihop soffan åt oss om jag bjuder dem på några? Jag är inte så förtjust i att vara i samma rum som Jimmy när han skruvar ihop/isär saker nämligen, han kan så väldigt många fula ord då helt plötsligt. Lite som jag när jag är hungrig.

Florence + The Machine - Never Let Me Go

Kommentarer
Postat av: Emmy

Jag blev först lite paff när ni redan tröttnat på soffan. Mina möbler åker ut när de går sönder. Nja, nästan. Jag är så dålig på inredning, så därför shoppas de väldigt lite sånt. Hade varit bra om något bytt ut min soffa en gång om året. Hade kunnat stå ut med lite missfärgning mellan bytena.

Pajen låter som en paj jag skulle kunna få barnen att äta. Berra äter allt. Han kollegor kallar honom Ragnsells...

Dina tidiga morgnar lider jag med dig. Jag hade aldrig klarat stiga upp kl 4.

2011-12-08 @ 21:47:15
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Spännande paj, här blir det Grekisk kycklingpaj ikväll, oxå jättegod.

Visst är det SKIT-väder?? Här smälter nu den lilla snö som kom bort men visst, vi har ivf inte storm som det verkar vara på många andra ställen i landet.



Hoppas nya soffan håller bättre, trist när dom inte håller måttet!



Kram

2011-12-09 @ 09:06:01
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Kim

Det där VAR en annorlunda paj, men en paj är en paj är en paj (som är jättegott).



Hurra för nya möbler!

2011-12-09 @ 19:57:49
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Malin

Hur har ni det i blåsten? Såg att dom utfärdat varning för översvämning i Göteborg och att man helst inte ska köra bil, usch låter otäckt! Då tänkte jag på er.

Kram och håll er inne idag okej?

2011-12-10 @ 08:34:20
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0