Luften blir tunnare var gång vi pratar.

Jaja. Jag kanske var lite elak mot Jimmy i förra blogginlägget. Han är faktiskt jättestark och tuff. Förresten så är jag kanske världens bästa flickvän nästan jämt. Kanske inte på det sättet som Anna Anka vill att man ska vara, men jag har minsann andra knep som gör så att Jimmy blir på glatt humör på morgonen. Igår kväll när han låg och sov så trollade jag lite så att han möttes av den här synen när han öppnade kylskåpsdörren i morse:

Red Velvet Mini Cake

Tårtbottnar:
50 gr mjukt smör
2¼ dl socker
2 ägg
2 msk röd karamellfärg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3½ dl vetemjöl
en nypa salt
1½ dl créme fraiche
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk bakpulver

Fyllning:
125 gr vit choklad
100 gr philadelphia
½ dl grädde
1 tsk vaniljsocker
200 gr mjukt smör
ca 4 dl florsocker

strössel och gulliga grejer att dekorera med

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa smör och socker till bottnarna vitt och fluffigt.
Vispa ner äggen ett i taget.
Blanda ner karamellfärg, kakao, vaniljsocker, mjöl och salt.
Vispa ner créme fraichen och se till att allt är väl blandat.
Ta fram en liten skål och blanda ihop vinägern och bakpulvret däri.
När det bubblar som bäst, blanda ner det i smeten och rör om ordentligt.
Häll smeten i en smörad sockerkaksform.
Grädda i ugnen i ca 30 minuter, känn med sticka så att den är torr.
Gör fyllningen såhär medans bottnarna svalnar:
Smält chokladen och låt den svalna något.
Vispa ihop philadelphia och smör krämigt.
Häll i grädden lite i taget.
Tappa ner chokladen och vispa.
Tillsätt vaniljsockret och sedan florsockret lite i taget.
När fyllningen har en bra bredbar konsistens är den färdig.
Dela kakan på mitten och bred på fyllningen emellan och runtom tårtan.
Dekorera med fint strössel och sånt.

Fast jag ljög lite för er nu faktiskt för när Jimmy öppnade kylskåpet i morse var tårtan fortfarande hel. Det här fotot tog jag i eftermiddags när han hade smakat en bit. De jättegulliga mini-geléhjärtanen som sitter runtom tårtan har jag fått i present av Jenny och anledningen till att det är en minicake är att den är ganska liten. Men naggande god.

Annars så är jag mest nöjd med att det är fredag imorgon. Då ska jag vara fredagsfin så nu ska jag stryka en kjol. För det viktigaste för en tjej är att vara snygg!

Death Cab For Cutie - Monday Morning

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Dina knep är miljoners gånger bättre än Ankans, så det så! Så himla god är Red Velvet och det låter dessutom så vackert när man säger det...



Sv: Vi åt faktiskt fisk igår, tro det eller ej... utan att vi ens tänkte på att vi gjorde det. Ja, alltså vi var ju medvetna om att det var fisk vi åt, men vi tänkte liksom inte ens på att det blev fisk igen:) Det blev det en fisk i japansk tappning på sushirestaurang.

Funderar starkt på att börja sova i badkaret snart om det fortsätter såhär!

2011-08-18 @ 21:51:32
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Du, jag tror nog ingen trodde dig när du skrev att Jimmy var svag och så,klart du har en manlig man med muskler ;-) Men gullig var du ändå som bakade den där tårtan, den ser SUPER-god ut! Får jag bli din pojkvän? Fast jag är ju iof inte stark, och inte kille,så det sprack redan där, men jag lagar god mat!



Hoppas ni får en toppenskön fredag men de obligatoriska chipsen! Här snoras det i mängder och helgen blir låååång med en massa måsten så vila lär vi inte få göra. Ska båda hit och dit båda dagarna. Men, men , det ÄR fredag och vi ska äta gott i kväll. Men just nu, nu regnar det :-(



Kram

2011-08-19 @ 12:16:42
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Malin

Jag skulle nog vilja påstå att du är en sjuhelsikes fantastisk flickvän!

2011-08-19 @ 14:41:34
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Tina N

Jag tycker att kakor är ett mycket bättre knep! Dessutom är ju Ankan inte längre gift, så hennes knep kanske inte var så bra trots allt.... ;)

2011-08-19 @ 20:12:59
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Han har en grym flickvän! Jag hade varit överlycklig!! Ses imorrn!?

2011-08-19 @ 22:49:47
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0