Vi föll.

Idag har jag bakat potatis. Det är lättbakat. Man bara köper en färdig potatismix i grönsakshyllan på affären. Eller flera. Jag köpte två. Sen lägger man potatismixen på en plåt och låter den baka sig själv i ugnen. Man behöver varken tillsätta vatten eller låta den jäsa. Helt sjukt smidigt! Fast jag krånglade till det lite för mig själv idag och dubbelbakade potatisen. Ungefär såhär kan det se ut då:

Dubbelbakad potatis med medelhavsröra

För 4 st

2 bakpotatisar
2 dl créme fraiche
3 msk röd pesto
150 gr fetaost
ca 8 st soltorkade tomater
en nype torkad oregano

Sätt ugnen på 200 grader.
Pricka potatisarna runtom med en gaffel.
Baka dem mitt ugnen ca 60 minuter.
Dela potatisen i halvor och gröp ur innanmätet.
Blanda créme fraiche och pesto.
Smula ner fetaosten.
Hacka soltorkade tomater och blanda ner i röran.
Smaka av med oregano.
Blanda ner potatis-innanmätet i röran.
Fyll tillbaka i potatisskalen.
Sätt in i ugnen igen och gratinera ca 15 minuter.
Servera med en god sallad.

Jag hade ju räknat med en bakpotatis var. Men efter varsin halva var både jag och Jimmy proppmätta. Bakpotatisen-hataren Jimmy tyckte dessutom att det var gott. Inget dåligt betyg alltså. Jag tyckte också det var gott förstås, men jag tycker ju alltid att bakad potatis är gott. Lägg sedan till pesto och fetaost och jag är helnöjd.

Nu sitter jag här alldeles nyduschad i min pyjamas och undrar om det är okej att gå och sova snart? Nej. Jag får nog hålla mig vaken genom Idol i alla fall. Ute öser regnet ner, som det gjort fram och tillbaka hela eftermiddagen. Ett tag var det världens åskoväder och blixten slog ner alldeles här i närheten någonstans, sedan kom det en galen hagelskur också. Japp. Det är höst i Göteborg det. Jag funderar på att införskaffa mig ett paraply, men sen har jag ju å andra sidan bara bott här i två år så jag har liksom inte riktigt hunnit ta tag i det ännu. Nu ska jag skåpäta! Yay!

S. Carey - Mothers

Kommentarer
Postat av: Matpolisen

Vad kul. Jag är uppfödd på bakpotatis!

2010-09-15 @ 21:34:03
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Malin

Paj med chèvre är en given succé! Fint en torsdag! :) Själv funderar jag på pasta med ost- och skinksås. Fick med mig alla ingredienser hemifrån för att göra det när jag flyttade hit för snart tre veckor sen, men skinkan jag hade med mig då försvann som pålägg ;) Idag när jag var och handlade råkade jag visst slänga ner ett supersizepaket med skinka så jag kanske skulle ta tillfället i akt i morgon. Får se hur suget är efter dramalektionen, kanske skriker min kropp efter nåt helt annat. Typ fil & flingor. Den brukar göra det nu för tiden, är visst inne i en sån period...



I morgon skulle visst temat för dagen va att tala inför grupp. Helt plötsligt kom prestationsångesten smygandes ;P Det som inte dödar härdar ju som det så fint heter, och det känns som att jag kommer överleva även morgondagens prövningar.



Meeeeen, vilken trevlig marknad som inte bara tar slut när helgen gör det utan kommer tillbaka igen och igen. Jag gillar den redan! ;) Då borde vi ju definitivt kunna hitta en helg som passar.



16-bussen går raka vägen till skolan, super! Tar 22 minuter och det är ju överkomligt. Det visade sig att jag har två klasskamrater som bor i studentlägenheterna där ute och som sa att dom var jättefina. Nya, enkla och fräscha. Ska åka och titta på lördag förmiddag, hoppas hoppas :) Killen som har lägenheten nu har redan flyttat ut och bor numer i Skåne och om jag förstod rätt ville han att inflytt skulle ske så fort som möjligt. Hoppas! :D



Gissa vilken film jag tankat hem förresten! :D



Och vet du, jag gillar inte potatis. Ja, det kanske du i och för sig visste vid det här laget. Men det här, det lät ju faktiskt riktigt gott. Medelhavssmaker gillar jag. Fetaost, soltorkade tomater, örter... och så pesto. GOTTE!



Kramar!

2010-09-16 @ 01:40:40
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Bakad potatis, det är vi typ...aldrig! Häromdagen så pratade vi faktiskt om varför men vi hade inget svar. För det är tråkigt kanske? Men det är ju det det INTE är, knäppt!

Vi höll oss uppe läääänge för att vara oss, ville se Hells Khitchen oxå...

Kram

2010-09-16 @ 08:07:48
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Visst är det smidigt med de färdiga mixerna i grönsaksdisken ;-) Som potatis-bake off. Både bakad potatis och dubbelbakad var evigheter sedan vi åt. Tomatsmak lät gott. Har bara dubbelbakat med oströra. Tack för inspirationen.

2010-09-16 @ 11:00:18
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0