Låt mig vara, jag sjöng bara.

Det slog mig idag att jag totalt glömt bort kvällskakan denna veckan. Så blir det när man är sjuk. Fast är man hemma hela dagarna så tappar förstås hela fenomenet kvällskaka sin glans, kvällskaka ska man ju äta när man haft en sån där vanlig tråkig dag. Jobbat, kommit hem och gjort tråkiga vardagssysslor, lagat middag och sen duschat och efter det kryper man upp i soffan med sin kopp te och kvällskaka framför något dåligt tv-program. Det är det som ger kvällskakan sin glans, så då är det inte så konstigt att jag glömt bort den.

Men imorgon ska jag tillbaka till jobbet igen och här kommer det en liten kvällskaka:

Brownies med chokladmousse

ca 20 st

150 gr smör
4 msk kakao
3 ägg
3 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 50 gr hackade valnötter

1 pkt chokladmousse

Sätt ugnen på 150 grader.
Klä en ugnsform (20x35 cm) med bakplåtspapper.
Smält smör och rör ner kakao.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Tillsätt det smälta smöret varvat med mjöl och bakpulver.
Rör till sist försiktigt ner nötterna.
Häll smeten i formen.
Grädda 35 minuter.
Låt kakan svalna.
Gör i ordning moussen efter instruktioner på förpackningen.
Bred moussen över browniesarna.
Skär i lagom stora rutor.
Enjoy!

Är man riktigt ambitiös kan man förstås göra chokladmoussen själv. Vill man ha det lite finare så skär man brownien i rutor först och spritsar sedan moussen på varje ruta. Är man fortfarande lite förkyld och inte vill anstränga ihjäl sig så gör man som jag gjorde. Gott blir det hur som helst, gott och jävligt mäktigt.

Nu ska jag försöka fixa så jag ser lite mer respektabel ut. Sen ska jag hem till Evelina och äta henne ur huset tillsammans med fröken Jolin. Fint det.

Morrissey - Everyday Is Like Sunday


(eftersom min kropp tyckte det var jäkligt lägligt att bli sjuk precis samtidigt som håkan släpper sitt nya album så har jag inte lyckas ta mig ner på stan för att köpa mig ett exemplar ännu. därför tröstar jag mig med det näst bästa. eller det bästa? nej. fan jag vet inte. jag tröstar mig med moz i alla fall.)

Kommentarer
Postat av: Annapanna Dalahäst

Oomnomnomnomnooom!

2010-10-14 @ 19:50:14
Postat av: Annapanna Dalahäst

Omnomnomnomnom!

2010-10-14 @ 19:50:56
Postat av: Mårtenssons kök

Attans, det betyder ju att man käkar både efterrätt och kaka på samma gång! Perfekt!!!

2010-10-14 @ 21:23:04
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Skönt att du mår bättre ivf! Kakan låter, som vanligt, himmelsk, du är kakornas och tårtornas gudinna :-)!!

Hoppas du får en skön fredag med chips, ostbågar och en massa annat gott!

Kram Malin

2010-10-15 @ 08:04:15
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Helena Sjögren

Det verkar ju jättemysigt att vara sjuk hemma hos dig! Nästa gång jag har halsfluss kommer jag! :-) Då vill jag ha sån där kvällskaka. Och varm choklad med marshmallows. Gärna samtidigt.

2010-10-15 @ 08:09:32
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: lovisa

fan så gott!

2010-10-15 @ 08:38:32
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0