Jag är aldrig ledsen mera, känner inte mycket längre.

Ett liv utan kvällskaka är ju inget riktigt liv. Så idag har jag kramats med en vetedeg. Vi bråkade lite grann också, jag och vetedegen. Den var inte bara gosig idag, utan ganska jobbig då jag ville göra en krans av den och den inte ville bli en krans. Jag lyckades till sist göra den till en krans, men den hämnades genom att växa ihop sig i ugnen. Så det blev alltså en inte alltför fin krans som smakar bättre än den ser ut:

Aprikoskrans

75 gr smör
2½ dl mjölk
½ paket jäst
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
en nypa salt
ca 7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
75 gr smör
2 msk socker

Garnering:
uppvispat ägg
ca ¾ dl aprikossylt
mandelspån
pärlsocker

Smält smöret och häll i mjölken.
Ljumma till 37 grader.
Smula ned jästen i en bunke och slå degspadet över.
Tillsätt socker, kardemumma, salt och arbeta in mjölet lite i taget.
Arbeta till en smidig deg.
Låt jäsa under duk ca 45 minuter.
Kavla ut degen till en platta.
Blanda ihop fyllningen och bred över plattan.
Dela plattan i tre remsor och rulla ihop dem som med rulltårta.
Fläta stängerna till en jämn fläta och lägg ihop till en krans.
Låt jäsa under duk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 180 grader.
Pensla kransen med uppvispat ägg.
Lägg en tjock sträng aprikossylt på kransen.
Strö över mandel och pärlsocker.
Grädda i ca 20 minuter.

"Så läcker att kalasets tårta blir överflödig." - Står det i boken jag hämtade receptet från. Där tycker jag att aprikoskransen drabbades av lite hybris. Tårta ska man nog ha på kalaset ändå, även om den här fina kransen också var bra god i sig.

Idag har jag återinfört indisk tisdag, så nu ska jag ställa mig framför spisen i min sari och med min bindis i pannan. Fast nej. Men jag har återinfört indisk tisdag i alla fall. Det känns bra. Det kan behövas lite hetta i den här iskalla lägenheten.

Ben Folds & Nick Hornby - Levi Johnston's Blues

(ja. det är samma nick hornby som skriver böcker. och det låter liksom bra också. fast det framgår ju rätt tydligt i nicks böcker att han har helt okej musiksmak, så det kanske inte är sån stor chock.)

Kommentarer
Postat av: Susann

Ni kanske behöver sätta på lite värme snart ;)

2010-10-26 @ 19:24:00
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag älskar dina rubriker. Jag älskar dina inlägg. Ville bara säga det eftersom jag läser din blogg varje dag och ja.. bara älskar den :)

2010-10-26 @ 19:28:44
Postat av: Pernilla

tack så mycket mia :)

2010-10-30 @ 13:12:23
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0