Har stått i regnet så länge att jag börjat krympa.

Jag har inte lagat någon vettig mat sen i måndags. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag varit sjuk, men ändå. Man måste äta ordentligt om man ska bli riktigt frisk. Så idag fick det minsann bli riktig mat. Eller ja, lite fusk blev det väl men man får ju ta det lite lugnt i början. Man går ju inte ut och springer ett marathon när man inte tränat på 1 år. Gud, vilken bra metafor. Helt fantastiskt. Nu till fredagsmiddagen, som inte blev fredagsmys utan fredagsvilt.

Viltpanna med skivad potatis

1 pkt fjällskav (240 gr)
1 röd lök
1 msk vetemjöl
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk balsamvinäger
1 tsk kinesisk soja
2 tsk svartvinbärssaft (koncentrat)
1 tsk stötta enbär
1 tärning köttbuljong
timjan

Stek köttet i en stekpanna.
Skala och finhacka löken.
Tillsätt i pannan och fräs till löken mjuknat.
Strö över vetemjöl.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Smaka av med timjan.
Låt koka ihop i ca 5 minuter.
Servera med ugnsstekt skivad potatis och en god sallad.

Receptet är från arla från början, men jag har byggt om det lite. I originalreceptet är det renskav. När vi stod i affären och tittade på alla olika sorters skav så tyckte Jimmy att vi skulle ta fjällskav i stället. Med motiveringen: "Jag har alltid velat äta hjortkött, de är så himla gulliga när de står där på fjället!" Man får ju hoppas att vi inte får gulliga barn, det vore jobbigt att komma hem en dag och så står Jimmy och är i full färd att göra söndagsstek av dem...

Den här helgen tänker jag inte göra någonting annat än att sitta och lyssna på Håkan Hellströms nya album. Bara rakt upp och ner ska jag sitta här och lyssna. Okej, kanske gör jag någonting annat också. Men mest ska jag lyssna. Åh. Så mycket kärlek.

Håkan Hellström - Jag Vet Vilken Dy Hon Varit I

(alltså. det är så fint så jag slutar andas lite. nu får det faktiskt bli sjätte november snart. tack.)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Förmodligen anlade du ditt matintresse redan i späd ålder eftersom du valde matprogram framför barnprogrammen på tv...

För Ankis del är det tvärtom, hon har svårt att äta djur som är söta. Ska testa kanin någon dag, fast det finns risk för att det blir med tårar i ögonen och de lär inte komma från lökhack...

2010-10-15 @ 20:53:01
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

SJÄLVKLART måste man ta det lugnt i början,det säger ju sig självt!

Aldrig vågat mig på viltskav, åt renskav hos en kompis som liten det är nog så nära jag kommit, kanske skulle våg mig på det??

Hoppas du får en härlig helg med din musik :-)

Kram

2010-10-16 @ 16:04:44
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0