En oslipad diamant.

En aning slö söndagsmiddag idag. Ugnsstekt kyckling med klyftpotatis, så det finns inte så mycket att nämna. Mer än såsen, Såsen! Så nu nämner jag såsen:

Balsamicosås

2½ dl matlagningsgrädde
1 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
1 tsk soja
oregano
majsstärkelse

Blanda alla ingredienserna i en kastrull.
Koka upp och låt koka 2-3 minuter tills såsen tjockat på sig.
Servera som god sås till vad du vill!

Det är gott med sås. Ingen vill väl ha torr mat! Åtminstone ingen i det här hushållet. Här vill vi bara ha mumsig mat. Annars har jag idag roat mig med att baka aprikossnibbar som blev totalt misslyckade. Det här med att kavla mördeg alltså, det är verkligen inte min grej. Hur gör man? För mig blir det bara smul.

Vi avslutar med en mycket upplyftande bild från vårat köksfönster:

Nej. Den var inte så upplyftande. Det har mest varit blåsigt, mulet och regnigt hela dagen och mitt huvud känns tungt som bly. Ska det vara såhär om söndagarna kan man ju lika gärna supa sig full kvällen på lördagarna, det är ju onödigt att ha huvudvärk om man inte ens haft roligt kvällen innan!

Holy Ghost! - Static On The Wire

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Helt bortkastat boende om man inte kan njuta av fisk faktiskt... :)



Har du provat att lägga degen mellan två ark bakplåtspapper? Man kan lägga en lätt fuktad handduk under så glider det inte omkring när man kavlar.

2010-10-03 @ 21:11:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Mer sås åt folket! Älskar sås. Finns ju vissa som är så goda att man lätt skulle kunna sitta och skeda i sig dem direkt ur kastrullen. (Brukar SKRAPA ur det sista, gotte!) ;D

2010-10-03 @ 23:03:02
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller med, sås ska det vara, torr mat- nej tack! ;-)

Denna sås låter jättegod men bäst är någ ändå den på kyckling Italiano från dig ,mums!!

Håller med om smördeg, går ju inte att kavla, grrrr!

Kram Malin

2010-10-04 @ 09:43:39
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0