Snälla, snälla, berätta när det roliga börjar.

Ah. Det är så härligt att sitta här och skriva lite till ljudet av när Jimmy diskar. Tänk att det alltid är så härligt att göra ingenting när någon annan arbetar. Det är ju inte alls lika roligt att göra ingenting om ingen annan gör någonting tråkigt samtidigt. Visste ni förresten att dammsugaren drar fem gånger så mycket el som teven? Där har ni ett fint energispartips. För vi ska ju spara på energin, det har vi ju fått lära oss.

Och så ska man ha meat free monday, då sparar man också på miljön. Så det hade vi idag. Jag hittade ett recept på någonting som heter "Förälskade Kräftstjärtar" som tydligen ska vara kanongott. Men kräftstjärtar kan ju omöjligt vara kanongott tänkte jag, så jag gjorde det med quorn istället. Och såhär gör man då:

Förälskade quornfiléer och bulgur

För 3-4 portioner

4 st quornfiléer
1 gul lök
4 st champinjoner
2 dl lätt créme fraiche
1 vitlöksklyfta
½ msk vitvinsvinäger
dragon
persilja

Skala och finhacka löken.
Skiva champinjonerna.
Dela quornfiléerna i bitar.
Fräs detta i en djup stekpanna tills quornen tinat.
Häll över créme fraiche.
Pressa ner vitlöken.
Blanda ner vitvinsvinäger och smaka av med örterna.
Servera med bulgur eller pasta och en god sallad.

Det ska alltså egentligen vara 200 gram kräftstjärtar istället för quorn, om någon känner för att göra det på riktigt. Så ska det serveras med pasta också. Men jag tyckte att vi åt alldeles pasta alldeles nyss så det fick bli bulgur istället. Gott var det i alla fall. Dragon är ju oftast goda grejer.

Nu har Jimmy diskat färdigt så nu är det inte alls roligt att sitta här längre. Plus att Halv Åtta Hos Mig har börjat, så jag ska dricka lite rött julte och titta på det. Ja, har alla andra matbloggare börjat ta ut julen i förskott så tänker tamejfan jag också göra det. Sådeså.

Orange Juice - Blokes On 45

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Här sköter min sambo disken alltid. Eftersom jag lagar mat. Jämställdhet!! Lika mycket på tapeten som energispar!!:)

2010-11-15 @ 22:24:11
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Kräftstjärtar är ju gotte! Och namnet, namnet! "Förälskade kräftstjärtar", bara det gör ju att man blir lycklig. Precis som hallonkyssarna. Jag gillar!

2010-11-15 @ 22:54:35
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: hogie

Men är det OKEJ om man tar saker som inte är "lätt"? Är det verkligen OKEJ? Måste kolla det med dig först.

2010-11-16 @ 15:59:01
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Vi har minsann inte tagit ut någon jul i förskott, så de så!

Tack för energispartipset, perfekt nu när det är spartider.

2010-11-16 @ 20:44:26
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Ha ha, du är för rolig du. Jag hade tänkt testa detta fast med kräftstjärtar då... Blev såsen god?

2010-11-16 @ 21:33:34
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0