Marmeladmarinad, spontanbesök och Avatar.

I lördags åt vi kycklingklubbor som jag marinerat i apelsinmarmelad och lite annat i över ett dygns tid. Så länge måste man förstås inte marinera dem, men det blev så eftersom jag aldrig var hemma i fredags. Det räcker gott och väl med några timmars marinerande så får man en sötsyrlig smak på kycklingen.



Marmeladmarinad till kyckling

½ dl apelsinmarmelad
2 msk rapsolja
2 msk ljus sirap
2 pressade vitlöksklyftor
Santa Maria Chili Explosion

Blanda alla ingredienserna. Häll över kycklingen. Låt stå i ca 2-4 timmar.

Till maten serverades också Knorr Sweet Chili, som du bara blandar ut i créme fraiche. Alldeles säkert är den fullproppad med E-nummer och sånt där men det struntar faktiskt jag i. För den var hur god som helst. Så god att vi åt den idag igen. Den kommer säkert att bli ett populärt inslag under sommarens grillkvällar. Testa den vetja om ni känner för att testa någonting nytt i såsväg.


I söndags fick vi spontanbesök av Storebror. Min alltså. Det spontana ligger väl mest i att han bor över 50 mil bort. Så idag har vi traskat runt i Göteborg. Storebror tjatade mest om att han ville se havet, så vi gick ner till Operan så han fick se havet och det där konstiga hjulet de håller på att bygga. Vi såg Patrik Sjöberg också, det var bra för nu kan Storebror tjata om att han sett en kändis. Själv ville jag mest springa fram och sparka honom på knäet. Sjöberg alltså, inte min bror. Han var halt nog ändå efter att ha suttit fastklämd under sin lastbil.

I går kväll tittade vi på Avatar. Jag har så många frågor efter att jag sett den känner jag. Hur kom människan till den där planeten överhuvudtaget? Varför var den där stenen så mycket värd och vem hade bestämt det? Hur kom det sig att alla träd på planeten var värsta high-tech medans de där blå typerna fortfarande levde som stenåldersmänniskor? Var det meningen att de där blå figurerna skulle se tecknade ut? Varför var planeten full av nästan-hästar, nästan-apor och nästan-hundar? Är Avatar en barnfilm? Vad handlar Avatar om? Och varför, varför, varför om man ska hålla någon som är rullstolsburen fången, låter man den ha tillgång till sin rullstol?!

Det är många som tycker att Avatar har ett fint budskap som tydligen ska vara att man ska vara snälla mot varandra. Make love, not war bla-bla-bla. Om man inte förstått innan man sett Avatar att man ska vara snälla mot varandra... Då vetefan om man förstår det efteråt heller. Finns det inte ungefär 247923783734 miljoner andra mycket bättre filmer som har det budskapet också? Nu känns det sådär igen. Som att jag missat någon detalj som alla andra förstått. Tack och lov att jag såg den med Storebror och Jimmy. Det hade varit jobbigt att se den med någon som förstod den där detaljen som tydligen gör det till världens bästa film.

Nu ska jag sluta vara bitter. Det finns så mycket som jag inte förstår i världen, det är ingen idé att vara bitter över det. Det är bara att acceptera.

Seabear - Wolfboy

Kommentarer
Postat av: Malin

Alla tjatar sa mycket om Avatar men jag blir aldrig sugen att se den i alla fall... kanske ar nagot fel pa mig haha!

2010-05-03 @ 22:08:41
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Spännande sås,jag brukar vara allergisk mot pulversåser,vill sjäjv,kan själv typ men den här låter spännande.

Har inte sett Avatar, och det känns som om vi är dom enda som inte gjort det. Har inte trott på den och efter din beskrivning så är jag ännu mera övertygad om att vi har rätt ;-)!

Kul med besök av brorsan och att han fick se både havet och "kändis",vilken jackpot!

Ha en underbar tisdag! Kram Malin

2010-05-04 @ 09:29:30
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0