Hurra hurra på Pernilla-dagen!

Idag är det min namnsdag. I min familj firar vi inte namnsdagar, och Jimmy verkar inte vara sådär jätteförtjust i att fira dem han heller. Bara för att han inte har någon. Snåljåpe. Det är väl inte mitt fel att inte han har en namnsdag? Ska jag behöva lida för det? Så jag firar min namnsdag för mig själv nu när Jimmy är på jobbet. Jag har bakat kardemummaknutar och såhär fint har jag det:



Ni kan få ett litet recept också, bara för att jag är så himla givmild såhär på Pernilla-dagen.


Kardemummaknutar

ca 25 stycken

200 gr smör
3½ dl mjölk
50 gr jäst
1 dl socker
1 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning:
100 gr mjukt smör
½ dl florsocker
malen kardemumma

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Smält smör i en kastrull.
Smula jästen i en stor bunke.
Blanda ner mjölken med smöret och ljumma spadet.
Vispa ut jästen med lite av spadet.
Tillsätt resten av spadet och socker och salt.
Blanda till sist ner vetemjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk i 20 minuter.
Ta upp degen och knåda den på mjölat bakbord.
Kavla ut till en avlång fyrkant.
Blanda ihop fyllningen. Ta kardemumma efter smak.
Bred ut fyllningen över degen.
Vik ihop degen med långsidorna mot varanda.
Skär degen i ca 25 stycken remsor.
Sno ihop och snurra till knutar, försök gömma ändarna underst.
Lägg i pappersformar. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i ca 8 minuter.



Lägg märke till mina fruktansvärt tjusiga prickiga vinglas. Fast prickarna syns inte så väl när det är ljusa saker i glasen, men de finns där. Bara tanken på att de finns där gör ju allting så mycket bättre. Nu ska jag återgå till att sitta i solen och läsa lite bok. Det blir nog en bra vecka det här. Jag har åtminstone två dagars jobb som jag vet om, imorgon kväll vankas det tapasevent och på lördag är det American Pie-buffé på Råda Säteri. Sweet.

The Hold Steady - The Weekenders

Kommentarer
Postat av: I

Grattis på namnsdagen!!

2010-05-31 @ 14:42:36
URL: http://idamlundberg.blogg.se/
Postat av: Ninni

Grattis på namnsdagen, du får ha en skön dag i det härliga Mölndalsvädret

2010-05-31 @ 16:09:49
Postat av: Malin.T

Grattis, grattis på namnsdagen :-)! Jag blir heller aldrig firad, folk kommer ihåg det bara för att den infaller på Nobeldagen :-(...

Du, imorgon ska jag laga din Kyckling Italiano men hur gör du rostad potatis?? Har skrivit i receptet att jag ska återkomma med det när jag fått instruktioner ifrån dig ;-)...

Kramar Malin

2010-05-31 @ 17:03:52
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Malin

Grattis på namnsdagen!



Och du, goda knutar, fiiiina glas! :)

2010-05-31 @ 19:37:17
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Grattis på namnsdagen! Klart du ska fira! Själv skålar jag i Proviva, jag är fortfarande magsjuk sedan Indien. Jag har nog varit magsjuk i en vecka nu. Ja. Låt oss inte gå in på detaljer. Jag hoppas jag blir frisk snart. Indien var jättekul! Men väldigt varmt... Första veckan var vi i Bombay i stan, och andra veckan skumpade vi runt på landsbygden i en jeep. Jag kan utan tvekan säga att jag har sänkt mina krav på hotell. Finns det el och vatten är jag numera tacksam. Men det var en fantastisk upplevelse att vara med om bröllopet och allt runt omkring, och äta den goda maten. Trots att jag blev magsjuk. :-)

2010-05-31 @ 20:23:19
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Grattis grattis på namnsdagen!!

2010-05-31 @ 20:54:39
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Sandra

Det är ju bra att hitta anledningar att få fira så att man får baka lite! ;) Namnsdagar är en sån där bra grej att fira därför! Grattis!

2010-06-03 @ 10:23:03
URL: http://sandra-danielsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0