Ett försenat löfte om en nötkaka.

Jag lovade ju att bjuda på nötkaka redan igår, men jag var ju knappt hemma på hela dagen så det blev inte så riktigt som jag tänkt. Därför kommer den idag istället.

Nötkaka

100 gr smör
2 dl socker
2 ägg
3 droppar bittermandelarom
6 st sötmandlar
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2½ dl gräddfil

Fyllning:
50 gr smör
1½ dl brun farin
2 tsk kanel
2 msk vetemjöl
100 gr hasselnötskärnor

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en avlång form.
Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Mal sötmandlarna.
Tillsätt bittermandelarom och sötmandel.
Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Rör ner mjölblandningen växelvis med gräddfilen.
Gör fyllningen: Smält smöret.
Blanda smör, farinsocker, kanel och vetemjöl.
Grovhacka nötterna. Blanda ner det i fyllningen.
Bred hälften av kaksmeten i formen.
Fördela fyllningen på smeten och häll sedan över resten av smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter.
Låt kakan svalna i formen innan den stjälps upp.

Så var det med det. Jag gillar fyllningen starkt. Skulle nog kunna äta bara fyllningen och skippa själva kakan. Fast det kanske blir lite väl sött. Jag vet inte, jag har inte testat. Men jag vet att det är fyllningen som är grejen. Det brukar vara så. Fyllningar och glasyrer som är grejen. Faktiskt.

Igår var det valborgsmässoafton, då får man supa sig redlös. Men det gjorde jag inte. Efter jag slutat jobba gick jag hem till Evelina som bakat pizza och bjöd på. Det var fint det! Det var fetaost på pizzan, allt med fetaost är ju fina grejer. Sen gick vi ut i ösregnet och tittade på cortégen. Men den var ganska seg och det var ganska blött, och vi insåg snabbt att ingen vagn skulle slå en av dem första som hade Sheep Kebäääb från Tidaholm och en kille som stod med motorsåg och slaktade låtsasfår så det flög blodig bomull överallt. Roligare än så blir det ju inte. Finns att beskåda här.

Så blöta om fötterna gick vi hem till Evelina igen och så kom Jolin dit så satt vi där och försökte komma fram till vad som menas med att vara rödhårig och Jolin har någon konstig uppfattning om att det är ett problem när åldergränsen på Jazzhuset är 19. 19 är ju den ultimata åldern, det vet väl alla! Efter 2 cider var jag så redlös att jag åkte hem. Eller så åkte jag hem för att jag var helt sjukt trött och egentligen hade tänkt åka hem direkt efter cortégen. Men att åka hem vid halv tolv är nääästan direkt efter cortégen.

Nu ska jag hoppa in i duschen. Ikväll får ni inte missa Kvarteret Skatan - I Nöd och Lust på Svt1 (eller 2?) klockan 21. Jag har ju redan sett den live, men ni som inte gjort det måste titta. Man måste alltid titta när det är Kvarteret Skatan på teve. Alla måste titta!

Lonely Drifter Karen - Something's Scorching

(och alla måste lyssna! på hela albumet. det här är bra grejer! ni måste lyssna! om ni har bra musiksmak alltså. gillar ni lady gaga och r'n'b och sånt där konstigt måste ni inte lyssna för det är liksom ingen idé. eller så kan ni lyssna och lära er att få bra musiksmak. helt okej med mig. lyssna bara!)

Kommentarer
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Kul med Valborg. Olof och jag är så gamla och tråkiga att vi satt hemma och åt tacogratäng. De har lagt ner majbrasan i Färjestaden på Öland, någon sponsor (den enda de hade)drog sig ur. Jag har fina minnen från brasan i Färjestaden, det hörde till rutinerna att jag sprang bort och sedan blev uppropad i högtalarna. Det kanske var därför som jag fick gå i sele sen. Sen hyrde vi i alla fall film, 2012. Världen gick under. Klassiskt tema. Men jag har inte hunnit bli trött på det än. Däremot när det gäller film är jag väldigt trött på två andra teman; utomjordingar och schizofreni. "Oj, det var visst jag själv som var mördaren". Suck. Eller "Jahaaa, det var aliens".

2010-05-02 @ 20:23:24
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Malin

Kan va skönt med lugna helger ibland också. Ombyte förnöjer osv osv.. :)



Du minns helt rätt. I fredags efter jobbet var det middag med tjejerna. God (!) mat och jättetrevligt. Igår var jag på 20-årsfest hos en kompis. Det bjöds på god mat även där, bål, snacks, tävlingar, dans... Ja, hela kittet helt enkelt! Haft en riktigt bra helg med andra ord :) Enda kruxet är att jag varit illamående sen i... ja, i natt vid 1-snåret. Det händer att jag känner mig lite lätt illamående på morgnarna dagen efter när jag tänker på mat, men det brukar i regel släppa bara jag väl börjat äta. Men inte den här gången... Fy.. Och vägen hem i natt var OLIDLIG. Vi var långt ute i bushen och man var tvungen att köra på en yttepytteliten gropig grusväg. Gjorde inte direkt mitt illamående bättre ;P Men så kan det va, kul hade jag i alla fall, och det är huvudsaken.



Kan bara instämma förresten. Fetaost alltså, vilken grej!

2010-05-02 @ 20:43:35
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Vilken underbar nötkaka,mums! Du verkar ha haft en lugn skön valborg, skönt. Vi tog det oxå lugnt, är skönare så :-)

Hoppas du får en bra måndag!

2010-05-03 @ 08:19:18
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0