Mörk chokladkaka med limeglasyr.


Mörk chokladkaka med limeglasyr

200 gr mörk choklad
150 gr smör
3 ägg
1½ dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:
80 gr smält smör
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 msk flytande honung
rivet skal och saft från ½ lime

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält choklad och smör på låg värme.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl och bakpulver.
Blanda till sist ner choklad och smör. Blanda väl.
Häll i en smord och bröad form. Gärna med löstagbara kanter.
Grädda i ugnen i ca 50 minuter.
Blanda ingredienserna till glasyren tills du har en glansig och jämn smet.
Bred glasyren över kakan.
Riv järna lite limeskal över som dekoration. Servera och enjoy!

Jaaaa. Onsdagsfika är det bästa fikat. Fint ska det vara. Glasyr är grejer det. Det kan pigga upp vilken liten kaka som helst. Tänk vad ute jag är då, som säger glasyr istället för frosting. Jag säger muffins istället för cupcakes också. Och kaffe med mjölk istället för caffe latte. Men jag gillar glasyr. Frosting låter ju så kallt.

Nu ska jag sova faktiskt. Det är ju en dag imorgon också. Då ska jag jobba som cafébiträde. Flexibelt. Idag har jag för 248'e gången frågat mig varför jag tittar på Andra Avenyn. Varför gör jag det? Jag blir ju bara så trött. Jag undrar också varför jag tittar på Gossip Girl. Jag blir trött av Gossip Girl också. Jag blir inte trött av Betnér. Jag gillar att Betnér bara har hat i sin blick, som någon så fint skrev på aftonbladet.se. Jag gillar folk som kommenterar på aftonbladet.se. De är som hämtade ur Andra Avenyn och Gossip Girl. Totalt humorlösa och extremt konstiga.

Miles Davis - So What

Kommentarer
Postat av: I

Den ser otroligt god ut! Den ska jag pröva nästa gång jag ska bjuda på kalas!

2010-03-25 @ 13:24:36
URL: http://idamlundberg.blogg.se/
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Gött!! och vilket fint fat!!!

2010-03-25 @ 14:48:10
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Jessica

Du, den där var det hög dreggelfaktor på =). Ser himla god ut och jag hade gärna varit med på den onsdagsfikan.

2010-03-29 @ 11:26:43
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0