En långsam jabroni.

Jag fortsätter att ha ont i halsen och göra ingenting om dagarna. Idag har vi dessutom haft vattnet avstängt hela förmiddagen så jag skulle helst inte gå på toaletten heller. Då måste man försöka uppehålla sig med annat för att inte få för sig att man måste gå på toaletten, sånt får man ju oftast för sig när man vet att man absolut inte får göra det. Så jag såg till att baka lite för att få tiden att gå. Eftersom det är jordgubbssäsong och i allra högsta grad sommar så fick det bli lite somriga muffins.



Cheesecakemuffins med jordgubbar

ca 12 st

115 gr rumsvarmt smör
1 1/4 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk

Garnering:
150 gr vit choklad
150 gr cream cheese
6 msk crème fraiche
1½ tsk vaniljsocker
5 msk florsocker

färska jordgubbar

Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa ihop smör och socker till en vit pösig smet.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Vänd ner mjölet. Rör ner vaniljsocker och mjölk.
Fördela smeten i muffinsformar.
Grädda i ca 12 minuter.
Om någon muffins rest sig för högt över formens kant, skär av toppen.
Smält den vita chokladen i vattenbad. Låt den svalna.
Rör ihop cream cheese, crème fraiche, vaniljsocker och florsocker i en separat skål.
Häll sedan i den smälta chokladen.
Bred ett tjockt lager glasyr över varje muffins.
Ställ kallt i 1½ timme så glasyren stelnar.
Dekorera sedan med färska jordgubbar och servera.



Varken jag eller Jimmy är ju några cheesecakemänniskor, men som muffins funkar det betydligt bättre. 9/10 fick de här muffinsarna i betyg av Jimmy. Sen framåt hösten kan man ju bara byta ut jordgubbarna mot blåbär, eller vilka bär eller frukter man nu föredrar. Här har ni ett bra grundrecept i alla fall, sen får ni experimentera fritt i era kök.

Nu ska jag dricka ännu en kopp te mot min onda hals. Ja, för nu har vi vatten igen. Så det är bara att sörpla på. Gå på toaletten får man göra också. Hur mycket man vill! Joyful, joyful life!

Iron Maiden - Run To The Hills


(vad hände nu? iron maiden? hur kom de in på min spelningslista? har jag varit arg? jag lyssnar bara på hård musik när jag är arg. fast det brukar vara metallica. metallica när jag är arg. the smiths när jag är ledsen. håkan hellström när jag är glad. så vad betyder iron maiden?)


Kommentarer
Postat av: Mia

Bra musiksmak tyder det på ;) Brukar förresten gå in på din blogg dagligen, tycker den är kanonbra! Du skriver så härligt, fortsätt gärna med det =)



Hälsningar från Mia i Linköping

2010-07-22 @ 19:59:35
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Att du har jävlaranamma och vill bli frisk! Sikka fina muffins!!! Mmmm.....Krya på dig!!

2010-07-22 @ 21:32:14
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Fridas kök

Vilka fina muffins, de såg verkligen somriga och fina ut! Krya på dig! :-)

2010-07-23 @ 08:00:34
URL: http://fridaskok.wordpress.com
Postat av: Freja

åååh så gott!!

2010-07-23 @ 11:19:09
URL: http://bomullsdrommar.blogspot.com
Postat av: Malin

Va, är ni inge cheescakes-människor, det som är så gott! Dessa såg oxå himla mumsiga ut, jag är kanske ingen muffinsmänniska, tycker ofta dom blir torr men dessa ser härliga ut.

Hoppas du mår bättre idag och att orken återvänder.

Kram Malin

2010-07-23 @ 14:22:17
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: vonskareng

åh, det där ser veeerkligen smarrigt ut!! :D

2010-07-23 @ 21:22:55
URL: http://www.metrobloggen.se/vonskareng
Postat av: Timotej

Haha, naws, vad söta de såg ut.

2010-07-25 @ 20:44:31
URL: http://cirkustimotej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0