Ditt huvud står i brand.

Egentligen borde någon ha sagt till mig idag att det är alldeles för varmt för att baka. Men det sa ingen till mig, så jag bakade i alla fall. Det var inte så himla jobbigt ändå, eftersom allting utom glasyren till denna kakan tillagas i matberedaren. Så man behöver knappt anstränga sig alls. Riktigt maffiga chokladkakor blev det. Som jag inte hann fota innan det blev alldeles för mörkt ute, så bilderna är av inte sådär jättebra kvalitet. Men det syns ju att det är gott, det är huvudsaken!



Mockafudgekaka

60 gr mörk choklad
2 1/4 dl strösocker
2 msk kakao
3/4 dl mycket hett vatten
2 ägg
175 gr smör
2 msk starkt kaffe
1 1/4 dl gräddfil
1 2/3 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

Glasyr:
85 gr mörk choklad
30 gr smör
4 msk florsocker
3 msk starkt kaffe

Sätt ugnen på 160 grader.
Bryt chokladen i småbitar och lägg i matberedaren.
Tillsätt kakao och hälften av sockret.
Mixa tills det blir grovmalet.
Tillsätt det mycket varma vattnet medan matberedaren är igång och mixa till chokladen smält.
Häll i äggen och resten av sockret.
Tillsätt smöret, små klickar i taget, mixa i ca 1 minut.
Tillsätt kaffe och gräddfil.
Häll ner mjöl, bikarbonat och bakpulver och kör till du får en jämn och slät smet.
Häll smeten i en välsmord ugnsform, ca 27x18 cm.
Grädda i ca 45 minuter. Kakan ska vara torr när du tar ut den. 
Lägg i alla ingredienser till glasyren i en kastrull.
Smält på lägsta värmen och rör försiktigt till en jämn blandning.
Ta kastrullen från plattan och vänta tills glasyren tjocknat.
Bred glasyren över kakan, vänta tills den stelnat och skär sedan i bitar.

Mmm. Vad gott. Riktigt kladdigt och fudge'it (ja, det är ett ord!) och chokladigt. Precis som det ska vara om jag får bestämma alltså. Jag vet inte riktigt vart kaffesmaken tog vägen faktiskt, men den gjorde säkert sitt till.

Annars har jag tillbringat dagen i och bredvid poolen. Riktigt, riktigt fint. Vem behöver åka utomlands? Efter många timmar där blev det kakbak och hamburgermiddag. Lite långpromenad på det och så var klockan plötsligt kvart i nio och hela dagen har sprungit förbi. Hur mycket sömn det blir inatt däremot återstår ju att se. De här tropiska nätterna är inte riktigt min grej. Sol på dagen, regn på natten röstar jag för!

Grasscut - High Down

Kommentarer
Postat av: daisy

oh gud vad smaskens!! det ska jag prova när det svalnat utomhus :P bakade också häromdagen och jag trodde jag skulle dö för det var så varmt. men iaf, fudge'it! jag gillar't!

2010-07-13 @ 09:44:20
Postat av: Annelie

Oj så goda de där såg ut. Riktigt chokladiga och kladdiga me like



Håller med om att det egentligen är lite för varmt för att baka, men det struntar jag i ;)

2010-07-14 @ 18:37:16
URL: http://imittkok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0