Nu är jag en hund själv, och någon borde skjuta mig.

Om jag var lördagspepp igår så är söndagsångesten idag ett faktum. Jag är inte bakfull eller så, det är bara en riktig skitdag. Eller så är det en skitvecka, kanske en skitmånad. Jag vet inte. Det har nog gått neråt ett bra tag, jag har bara varit duktig på att ignorera det. Jag är nog mest bara jävligt trött på hur fruktansvärt oförstående människor är inför varandras känslor. Det är nog lika bra att sluta prata om hur man mår och hur man känner överhuvudtaget och bara prata om... Trädgårdstomtar.

Som att inte det vore nog så vill inte min dator leva med mig längre. Den stänger av sig själv när den själv vill. Bara stänger av sig, ingen varningsruta, den hänger sig inte innan, den bara stänger av sig själv. Så nu sitter jag på en av Jimmys datorer. Vi kommer inte överens. Jag och datorn alltså. Jimmy blir nog mest trött för att jag inte kommer överens med den och sitter och pratar om hur himla mycket bättre min dator är. Om man bortser från det faktum att den inte fungerar alltså, men det är ju bara en liten detalj.

Vad gör man om man är ledsen då? Jo. Förutom att flamstramsa med Kalix och Ceebs på msn och facebook så bakar man såklart en kaka. Jag fick ju 2 finfina bakböcker av Hanna i julklapp, en med Mjuka kakor & tårtor och en med Muffins. Så idag invigde jag den med mjuka kakor och tårtor och bakade en riktig goding. Nu tycker jag att vi ignorerar den konstiga bilden, så fruktansvärt svårt att få fina bilder när det är mörkt ute, och fokuserar på själva smaken istället.


Kryddig chokladkaka med kolatopping

2 1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
en nypa salt
1 tsk malen kanel
2 tsk malen ingefära
3 1/2 dl ljust muscovadosocker
1/2 dl solrosolja
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil
3/4 dl äppelmos

Kolatopping:
2 1/2 dl ljust muscovadosocker
110 gr smör
1/2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 180 grader.
Sikta mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt, kanel, ingefära och socker i en skål.
Vispa upp äggen i en skål vid sidan om.
Vispa sedan ihop ägg, olja, gräddfil och äppelmos ordentligt i en annan skål.
Häll detta i skålen med mjölblandningen och rör om tills allt är välblandat.
Smörj en hålform och häll smeten i formen. Grädda i ca 45 minuter.
Låt kakan svalna helt i formen och stjälp sedan upp den försiktigt.
Gör kolatoppingen genom att blanda socker, smör och grädde i en kastrull.
Hetta upp långsamt tills allting smält.
Låt koka upp och sedan sjuda i 5 minuter tills såsen är tjock och kolaktig.
Låt såsen svalna och blanda sen ner vaniljsockret.
Bre kolatoppingen över kakan.
Ät och njut!

Jimmy har stora problem nu för att kakan var så god så att han vill äta en bit till, men samtidigt så vill han inte att den ska ta slut. Här snackar vi verkligen om att  både vilja äta kakan och ha den kvar. Jag som alltid bara sett det som ett fint litet talesätt. Själv har jag en känsla av att även om den här kakan skulle ta slut så finns det säkert snart någon ny sorts kaka att äta på. Det händer ju faktiskt att jag bakar lite emellanåt. Typ... Några gånger i veckan.

Nu ska jag titta på Gordon Ramsay och dricka te. Sen blir det nog en tidig kväll, jag ska ju upp och jobba imorgon bitti. Jag får väl lov att slita ordentligt nu om jag ska bli tvungen att köpa en ny dator. Med min lön så blir det nog ett gameboy. Men det är ju inga fel med det, Tetris är tydligen väldigt bra för att träna upp sin IQ.

Kommentarer
Postat av: I

Vilken fin kaka du bakat, den ser god ut!



Ja, jättemysigt med besök hemifrån! De kom faktiskt hem i tid idag fast det var så mycket strul med tågen i Göteborg. Mamma hade redan innan vi ankommit till tågstationen ställt in sig på att de skulle få sova en natt till hos mig, så blev det inte och det tyckte jag var synd. Men bra att de kom hem ordentligt!



Ja, alltså, vi lär inte kunna bestiga Ramberget utan att bryta ben nu när det är så isigt. Så det är nog en mycket bra idé att vänta till isen försvunnit och då det förhoppningsvis är lite varmare! Fast vi kan alltid vara glada för att vi inte har kylan som är hemma. Mormor berättade att i Enviken blåste det väldigt mycket också, så hon sa att det var vinterns kallaste dag där, brr.



Ha det så bra i kylan och akta dig för alla isfläckar!

Kram kram!

2010-01-31 @ 21:56:00
URL: http://idamlundberg.blogg.se/
Postat av: carolina

ååh, tetris, haha! det lockade fram det sämsta i mitt tålamod och humör när vi hade något sånt spel på datorn förut, haha. gud vad arg jag blev om jag misslyckades!

tur att denna skitmånad är slut imorgon ;) februari, sen mars och då är det ju vååår ( vill jag inbilla mig)

2010-01-31 @ 22:13:41
URL: http://acarolinas.blogg.se.
Postat av: Anonym

Mums, den ser verkligen så himla mumsig ut.



Du har en award att hämta hos mig.

2010-02-01 @ 16:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0