Cheesecake-day.

Igår gjorde jag en cheesecake. Mitt livs första faktiskt. Det kan ju tyckas konstigt men så var det. Jag är ju inte så mycket av en cheesecake-tjej. Visst, det är gott, men det är inte det första jag skulle välja på ett café. Men igår gjorde jag en, för det är ju alltid roligt att baka.


Cheesecake

För 8-10 bitar

Botten:
18 st digestivekex
150 gr smör

Fyllning:
3 ägg
2 dl florsocker
rivet skal av 1 citron
250 gr philadelphia
250 gr kesella

Gelé:
2 st gelatinblad
1 dl vatten
1 msk pressad saft från citron
1 msk socker
några droppar hushållsfärg

Krossa kexen i en matberedare.
Tillsätt matfettet i mindre bitar och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut degen i en smord form med löstagbar botten.
Vispa ägg och florsocker poröst.
Tillsätt citronskal, philadelphia och kesella.
Blanda till en slät smet och häll sedan smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter på 175 grader.
Låt svalna i formen.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Värm vatten, citronsaft och socker i en kastrull till sockret löst sig.
Ta upp och smält gelatinbladen i vätskan.
Färga gelén med några droppar hushållsfärg.
Låt det svalna tills det blir trögflytande.
Skeda gelén över kakan och ställ sedan kallt 2-3 timmar.

Ett jävla jobb för en liten kaka egentligen. Fast man kan ju alltid skippa gelén på toppen så är det bara att hugga in när kakan svalnat sen. Min gelé blev orange i stället för gul som jag tänkt, men det kan ju bero på att jag hällde i halva flaskan färg. Måttfullhet vet jag inte vad det är.

Nu ska jag äta lite sen ska jag åka och jobba några timmar. Huvudvärken som störde hela dagen igår har jag sovit bort under natten. Skönt det. Tröttheten är dock fortfarande kvar, men den ska jag äta bort nu.

Mumford & Sons - Roll Away Your Stone

(det är bra grejer det här. mumford & sons. jävligt bra grejer. testa det.)

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Mumford & Sons. Hittade dem för ett tag sedan och lyssnat lite granna bara. Gillart!



Cheesecake är gött!! Keep on baka!



Funderar oxå på vad vissa handlar ibland. Mest när det är skitmat på hela bandet. Stackarna....

2010-01-21 @ 21:52:51
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Eftersom jag aldrig kan bestämma mig för nåt överhuvudtaget så är såna här saker verkligen problematiska för mig. Brukar sluta med att det blir lite av allt, och det är ju inga fel va ;D Tror det kan bli som på bilden: ostbågar, naturgodis/godis. Köper jag bara godis saknar jag nåt salt, och vice versa.



Och nu är jag så trött att jag tror jag faller i sär. Inte kul att klockan ringer 06.30 i morgon, och att jag har nästan tio timmar på jobbet att se fram emot. Blöh. Ska bli SÅ skönt att stämpla ut. Kommer behöva dricka x antal koppar kaffe i morgon.



Vad har du för planer för helgen förresten?



Och du, cheesecake är nom nom! Overkill med gelén, men sånt är det där lilla extra. Sånt där som jag i princip aldrig orkar mixtra med för jag måste smaka på en gång ;P

2010-01-21 @ 22:11:50
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Jessica

Är precis som dig med cheesecake, visst gillar jag det men inte det första jag väljer att baka eller på café.



Ha en bra fredag!

2010-01-22 @ 11:35:22
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0